Mgła na drodze. Zapomnij o długich, przypomnij sobie o słupkach i klaksonie

Mgła na drodze? Na pewno zwolnij, nie włączaj długich świateł, a tych przeciwmgłowych - nie nadużywaj. A jeśli naprawdę musisz wyprzedzać, to nie zapomnij o klaksonie.

Jazda we mgle oznacza jazdę z bardzo ograniczoną widocznością. Naturalnym odruchem kierowcy jest rozświetlenie sobie drogi. W gęstej mgle nie należy włączać świateł drogowych, popularnie nazywanych długimi. Efekt będzie odwrotny do zamierzonego. Zamiast poprawić widoczność, dodatkowo rozświetlimy mgłę i przed oczami będziemy mieli wielką ścianę światła.

Niektórzy kierowcy korzystają z innej sztuczki - wiele aut wyposażona jest w elektryczną regulację wysokości świecenia reflektorów. Wbrew pozorom, obniżenie promienia światła może poprawić widoczność przed autem. Pamiętajcie jednak, żeby później ustawić reflektory tak, jak były. Na stronie głównej gazeta.pl codziennie znajdziesz informacje o pogodzie i warunkach na drodze.

Zobacz wideo Skoda Enyaq iV dostępna w ofercie najmu All Inclusive

Kiedy włączać światła przeciwmgłowe?

Znacznie skuteczniejsze okażą się oczywiście światła przeciwmgłowe. Przednie mogą mieć barwę białą lub żółtą selektywną. Umieszcza się je tak nisko, jak dopuszcza konstrukcja pojazdu, ale według homologacyjnych przepisów nie mogą znajdować się niżej niż 25 centymetrów od asfaltu. Nie jest to przypadkowa wartość. Mgła tuż nad ziemią jest zazwyczaj rzadsza, co zmniejsza efekt odbijania się promieni światła.

Światła przeciwmgielne włączamy, gdy widoczność spadnie do około 100-150 metrów. Jak to ocenić? Pomogą w tym białe słupki, które w Polsce rozstawione są co 100 metrów. Jeśli w ogóle nie widzicie słupka przed sobą, to znak, że na pewno trzeba włączyć światła.

Tylne światło przeciwmgielne możemy włączyć w momencie, gdy widoczność spadnie poniżej 50 metrów. Dlaczego akurat wtedy? Bo w innym przypadku zamiast pomagać kierowcom jadącymi za nami, będziemy ich oślepiać. Z tego samego powodu ważne jest, żeby pamiętać o wyłączeniu ich od razu, gdy z mgły wyjedziemy.

Prawo jazdyMrożący efekt nowych punktów karnych. Kierowcy się wystraszyli. Jedno jest ciekawe

Czy we mgle można w ogóle wyprzedzać?

Jeżeli nie ma znaku zabraniającego wyprzedzania, a do tego na drodze nie wymalowano linii podwójnej ciągłej, kierowca może wyprzedzić we mgle. Gdy widoczność sięga kilku metrów, pod żadnym pozorem lepiej nie wyjeżdżać na przeciwległy pas. Kierowca nie ma widoczności, nie jest zatem w stanie ocenić czy z naprzeciwka nie jedzie inne auto. W sytuacji, w której widoczność jest lepsza i kierowca zdecyduje się na wyprzedzanie, powinien pamiętać o wymogu narzuconym przez przepisy.

Poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania. – art. 30 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Kodeks przypomina o podstawowej zasadzie ruchu drogowego

Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami

- czytamy w art. 30 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. To jedna z nadrzędnych zasad, jakimi powinien kierować się kierowca na drodze. Trudne warunki i słaba widoczność? Zwolnij i zachowaj szczególną ostrożność. Niższa prędkość daje ci więcej czasu na reakcję. Tak samo jak zachowanie większego odstępu od samochodu z przodu. Musicie sobie dać zapas.

Mgła utrudnia też orientację i ocenienie rzeczywistej prędkości. Kiedy już się przyzwyczaimy do mleka przed oczami, może się okazać, że bezwiednie zaczniemy przyspieszać. Brak punktów odniesienia sprawia, że nie czujemy, jak szybko jedziemy. Dlatego trzeba bacznie kontrolować prędkościomierz i nie wpaść w tę pułapkę. Bądźcie też uważni, czy nie zjeżdżacie z pasa ruchu. Zjazd na pobocze może skutkować utratą przyczepności, zderzeniem z drzewem, zaparkowanym pojazdem lub nawet dachowaniem w rowie.

Zdjęcie ilustracyjne.Uważaj! Z łatwością otrzymasz 1000 zł mandatu. Nowa definicja skrzyżowania to pułapka na kierowców

Mandaty za złe używanie świateł. Jest ich cała lista

  • Niewłączenie przez kierującego pojazdem wymaganych świateł w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza 200 zł, 2 pkt karne.
  • Używanie tylnych świateł przeciwmgłowych przy normalnej przejrzystości powietrza 100 zł, 2 pkt karne.
  • Niewłączenie w pojeździe holującym świateł mijania 100 zł, 0 pkt karnych.
  • Jazda bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu 300 zł, 4 pkt karne.
  • Jazda bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu 100 zł, 2 pkt karne.
  • Jazda bez wymaganych świateł pojazdami niewyposażonymi w światła mijania, drogowe lub do jazdy dziennej 100 zł, 0 pkt karnych.
  • Jazda bez wymaganych świateł w tunelu, niezależnie od pory doby 200 zł, 4 pkt karne.
  • Nieużywanie wymaganego oświetlenia podczas zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności 150-300 zł, 3 pkt karne.
  • Korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami 200 zł, 3 pkt karne.
  • Naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgłowych 100 zł, 2 pkt karne.
  • Używanie "szperacza" podczas jazdy 100 zł, 0 pkt karnych.
  • Zakrywanie świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych 300 zł, 3 pkt karne.
  • Umieszczenie na pojeździe ładunku w sposób zasłaniający światła lub urządzenia sygnalizacyjne 200 zł, 0 punktów karnych.
  • Nieuprawnione umieszczanie w pojeździe lub na nim urządzeń stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu uprzywilejowanego, wysyłających sygnały świetlne w postaci niebieskich lub czerwonych świateł błyskowych albo sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie – 20 – 5000 zł + konfiskata, 3 pkt karne.
  • Naruszenie przepisów przez kierującego pojazdem przewożącym zorganizowaną grupę dzieci lub młodzieży w wieku do 18 lat, w tym: niewłączenie świateł awaryjnych podczas wsiadania lub wysiadania dzieci lub młodzieży 200 zł, 2 pkt karne.
  • Niedopełnienie przez kierującego autobusem szkolnym obowiązku: włączenie świateł awaryjnych podczas wsiadania lub wysiadania dzieci 200 zł, 2 pkt karne.
Więcej o: