Mocarz i elegant w jednym. Tak zaczęła się wspaniała historia AMG

Historia AMG zaczęła się, kiedy inżynierowie Mercedesa Hans Werner Aufrecht i Erhard Melcher, razem z pracownikiem ówczesnego działu sportu, przygotowują wyczynowy silnik do popularnego "skrzydlaka".

Robią to tak perfekcyjnie, że model zostaje wyścigowym Mistrzem Niemiec w klasie DTM. Sukces rozbudza wyobraźnię i inżynierowie próbują stworzyć „samochody cywilne" o parametrach wersji wyścigowych. Mocne Mercedesy przygotowuje „Biuro konstrukcyjne, produkcyjne i testowe silników wyścigowych", które zakładają w roku 1967 Aufrecht i Melcher.

Niedługo potem spółka ta zmienia nazwę na AMG, gdzie litery A i M pochodzą od nazwisk twórców, a G od rodzinnej miejscowości Aufrechta – Grossaspach
Zobacz wideo Mechaniczne dzieło sztuki i skromne wnętrze - Mercedes AMG GT R

Dwutonowy 300 SEL gromi rywali

Głośno o AMG robi się w 1971, kiedy to duży i ciężki 300 SEL zajmuje drugie miejsce w klasyfikacji generalnej, w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps w Belgii.

Seryjny SEL ze swoim silnikiem o pojemności 6300 ccm, uzyskującym moc 250 KM był wówczas najszybszym sedanem świata. Jednakże, gdy ktoś chciał, aby jego ważący blisko 2 tony Mercedes pokazał na autostradzie plecy Ferrari 365GT lub Maserati Ghibli, mógł - dzięki pomocy konstruktorów z AMG -wyposażyć swój pojazd w silnik 6,7 litra o mocy 320 KM. To właśnie taki pojazd jechał w wyścigu.

AMG – Zbrojne ramię Mercedesa

Manufaktura szybko zyskuje uznanie na rynku i następuje gwałtowny rozrost firmy. W roku 1978, gdy zostaje przeniesiona z Burgstall do Alfalterbuch, zatrudnia czterdzieści osób. Początkowo skupia się jedynie na przeróbkach silników i układów jezdnych w wybranych modelach Mercedesa. Z czasem jednak program obejmuje wszystkie modele firmy ze Stutgarttu.

W roku 1986 AMG zostaje oficjalnym dostawcą silników do 190 E 2,3 16, ścigającego się w serii wyścigów DTM. Współpraca z Mercedesem zaczyna się zacieśniać dwa lata później, co owocuje powstaniem wspólnego zespołu z sukcesami startującego w Niemieckich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych (DTM).

Mercedes AMG

W roku 1993 zaprezentowany zostaje, wspólnie stworzony przez Mercedesa i AMG, samochód C36 AMG. Ten 280 konny model w ciągu pięciu lat znalazł aż pięć tysięcy nabywców. Już nie mówi się o produkcjach w krótkich seriach, a nazwa AMG zostaje opatentowana.

W roku 1999 Hans Werner Aufrecht sprzedaje swoje akcje i w ten sposób AMG staje się częścią koncernu Daimler AG.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.