Ekrany dotykowe czy przyciski? Łatwiejsze w użytkowaniu są.

Obecnie wiele osób narzeka na panele dotykowe w samochodach i wyżej stawia fizyczne przyciski. Jednak czy słusznie? Magazyn Vi Bilägare przeprowadził test, który dowodzi, że krytycy mają rację.

Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl

Co jest lepsze – panele dotykowe czy fizyczne przyciski? Jedno i drugie ma tyle samo przeciwników co zwolenników. Jednak czy ci, którzy krytykują panele dotykowe mają rację? Vi Bilägare to szwedzki magazyn, który przygotował test, w którym przetestowano 11 nowoczesnych modeli z ekranami dotykowymi, które porównano z Volvo V70 z 2005 r. Cel? Aby sprawdzić, który jest łatwiejszy w obsłudze.

Zobacz wideo Czego nie wiesz o nowym SUV-ie Volvo C40? Sprawdzamy najnowsze technologie oraz możliwości systemu pokładowego

Kierowców biorących udział w teście poproszono o wykonanie kilku prostych czynności: włączenie podgrzewania fotela, podniesienie temperatury w kabinie o dwa stopnie, włącznie odmrażania, uruchomienie radia i włączenie konkretnej stacji, zresetowanie komputera pokładowego czy ściemnić oświetlenie deski rozdzielczej.

Wszystkie te czynności są naturalnymi czynnościami jakie wykonuje się w samochodzie. W 17-letnim Volvo V70 wykonanie wszystkich zadań zajęło zaledwie 10 sekund. Przy prędkości 110 km/h kierowca był w stanie osiągnąć to wszystko na 300 metrach.

Z nowoczesnych pojazdów, tylko dwóm udało się to osiągnąć wymagane czynności w okolicach 10 sekund. Najgorzej poradziło się MG Marvel R, gdzie wykonanie wszystkich zadań zajęło 44,9 s. W tym czasie pojazd przejechał 1,3 km.

Ogranicznik prędkościUlubiony przycisk polskich kierowców. Nie używasz? Naprawdę może się przydać

W dużej mierze obsługa panelu dotykowe odciąga wzrok kierowcy od drogi i przekierowuje jego skupienie na przeklikiwaniu menu. Przyciski fizyczne jest łatwiej obsługiwać i nie angażują tak kierowcy w proces konfigurowania. Palce same znajdują odpowiedni przycisk.

Jednak jak wcześniej zostało wspomniane, nie wszystkie samochody z panelami okazały się zawodne. Volvo C40 i Dacia Sandero zachowywały się bardzo podobnie jak stare V70. Dostosowanie tych funkcji zajęło im odpowiednio 13,7 i 13,5 sekundy.

Według magazynu, jednym z najbardziej skomplikowanych aut okazało się BMW iX, które łączy fizyczne przyciski z panelem dotykowym. Tam kierowca potrzebował aż 30,4 s.

Przed rozpoczęciem testu, osoby biorące w nim udział miały czas na zapoznanie się z samochodami i czynnościami, które były wymagane. Średni czas na wykonanie wszystkich czynności na ekranie dotykowych to 24,7 s. Projektanci będą musieli popracować nad praktycznością tego typu systemów.

Więcej o: