"Patatajka" od granicy z Niemcami powoli znika z mapy. Czy to koniec drogi wstydu?

Autostrada A18 prowadząca od niemieckiej granicy była przez lata określana mianem "patatajki" lub "betonki". Wszystko z powodu zdegradowanej nawierzchni składającej się z betonowych płyt. Już wkrótce odcinek od Olszyny do Golnice odejdzie w niepamięć. Remont jednego z najważniejszych odcinków jest już na ukończeniu.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad bardzo precyzyjnie poinformowała, że postęp prac na autostradzie A18 (od Olszyny do Golnic) nazywanej "patatajką" jest już ukończony w 98,5 proc. Już niebawem zostanie oddany do użytku drugi fragment inwestycji podzielonej na cztery etapy. Odcinek zaczyna się w okolicach węzła Żary Zachód i biegnie w kierunku Wrocławia, kończąc się zaledwie 4 km przed węzłem Iłowa.

Więcej informacji na temat inwestycji drogowych znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

GDDKiA podaje, że postęp robót drogowych oszacowano na 81,52 proc, a prace nad mostami są już ukończone w 98,44 proc. Wszystko wskazuje na to, że drogowcy powinni zejść z placu budowy zgodnie z planem. To oznacza, że kierowcy już we wrześniu będą mogli cieszyć się nową nawierzchnią na tym odcinku. W ramach przebudowy drogi mającej ponad 80 lat wykorzystano pierwotnie montowane płyty betonowe do zasilenia warstwy podbudowy betonowej.

Realizacja pozostałych trzech odcinków południowej nitki autostrady A18 nie jest zagrożona. Zgodnie za zaplanowanymi harmonogramami, prace potrwają najpóźniej w drugiej połowie przyszłego roku. Droga A18 to jeden z najważniejszych szlaków w Polsce. Jest łącznikiem pomiędzy autostradą A4 a przejściem granicznym w Olszynie. Jest to część III drogowego transeuropejskiego korytarza transportowego łączącego Ukrainę i Słowację z południem Polski, a także Dreznem i Berlinem.

Zobacz wideo

Stara część drogi krajowej nr 18, która stanowi obecnie południową jezdnię A18, stanowiła część niemieckich inwestycji z lat 30. ubiegłego wieku. Słynna "patatajka" lub "betonka" łączyła kiedyś autostradową obwodnicę Berlina z Wrocławiem jako droga RAB 9 (Reichsautobahn 9). Po 1945 roku wchodziła w skład drogi krajowej nr 12, łączącej przejście graniczne w Olszynie (granica z NRD) z autostradą A4 (Krzywa). Od 1985 do 2000 roku autostrada nosiła numer A12 i obejmowała odcinek od Golnic do węzła Krzywa. Dopiero od początku XXI wieku nosi numer A18.

Pierwszy etap przebudowy "patatajki" ruszył w 2004 roku. Później dobudowano do tej drogi równoległą jezdnię północną – została oddana do użytku w 2006 roku. Prace budowlane na odcinku nr 2 ruszyły dopiero w styczniu 2020 roku i dopiero teraz zostaną zakończone.

Umowa na realizację inwestycji zawierała kwotę 254 146 408,87 zł, a łączną wartość kontraktu wyceniono na 286 291 747 zł.

Więcej o: