Pomiędzy którymi pasami jeżdżą motocykliści? Kierowcy tego nie wiedzą

Korki to plaga polskich miast. Korki nie dotyczą jednak motocyklistów. Ci mogą przeciskać się między autami stojącymi w zatorze. Który jednak z pasów powinni wybrać? To postanowiliśmy dziś sprawdzić.

Kolejne porady związane z przepisami i ruchem drogowym publikujemy również w serwisie Gazeta.pl.

Wyobraźmy sobie taki scenariusz. Na drodze posiadającej trzy pasy ruchu w jednym kierunku i znajdującej się w mieście pojawił się korek. Auta stoją w miejscu lub powoli przesuwają się do przodu. Na zewnątrz panuje jednak wiosna. To oznacza zatem, że na drogach pojawili się motocykliści. Motocykliści, którzy w korku nie mają zamiaru stać. Będą zatem przejeżdżać między stojącymi pojazdami. Którym jednak pasem ruchu?

Zobacz wideo Motocyklista z Włoch uciekał przed policją pod Warszawą. Pokonał go piach na rondzie

Motor jadący wśród aut w korku. Który pas powinien zająć?

Przepisy tak właściwie nie regulują tej kwestii. Odpowiedzi należy zatem poszukiwać w zapisach dotyczących omijania i wyprzedzania. A ta mówią wyłącznie, że:

  • w terenie zabudowanym można wyprzedzić pojazd i z lewej, i prawej strony na drodze jednokierunkowej posiadającej co najmniej dwa pasy ruchu,
  • poza terenem zabudowanym można wyprzedzić pojazd i z lewej, i prawej strony na drodze jednokierunkowej posiadającej co najmniej trzy pasy ruchu.

W przypadku omijania sprawa jest jeszcze prostsza. Samochód stojący w korku motocyklista może ominąć z każdej strony. Scenariusz z omijaniem z prawej dotyczy tylko sytuacji, w której pojazd sygnalizuje zamiar skrętu w lewo.

Motocykliści jeżdżą głównie między pasem lewym i środkowym

Podsumowując, w podanym na początku tekstu scenariuszu motocyklista może w zgodzie z literą prawa pojawić się zarówno między pasem lewym i środkowym, jak i środkowym czy prawym. Kierowcy jednośladów na ogół wybierają jednak opcję pierwszą. I przemawia za tym dość ważny powód. Obecnie obowiązujące regulacje zobowiązują kierowców w czasie zatoru drogowego do przygotowania się do utworzenia korytarza życia. I ten jest tworzony między pasem lewym a środkowym. W ten sposób powstaje zatem przestrzeń, w której motocyklista nie musi się przeciskać, a może swobodnie przejechać.

Motocyklista jadący w korku. O czym jeszcze musi pamiętać?

Oczywiście to nie wszystkie zasady, o których powinien pamiętać motocyklista wyprzedzający lub omijający samochody w korku. Jest jeszcze parę reguł, które powinny być dla niego obligatoryjne. Przypominamy je poniżej.

  1. Motocyklista musi zachować szczególną ostrożność i bezpiecznego odstępu od innych pojazdów. Słowo bezpieczny nie jest jednak obwarowane konkretnym dystansem. Może to być zarówno np. metr, jak i kilkanaście cm.
  2. Przekroczenie linii przerywanej oznacza zmianę pasa ruchu – motocyklista powinien ją zasygnalizować przy pomocy kierunkowskazu.
  3. Linia ciągła pojawiająca się w rejonie skrzyżowań oznacza, że nie można na nią ani najechać, ani jej przekroczyć.
  4. Pojazd może zajmować tylko jeden pas ruchu – to oznacza, że motocykl nie może poruszać się w taki sposób, aby nawet jego kierownica wystawała na drugi z pasów.
  5. Wyprzedzać na skrzyżowaniu można tylko wtedy, gdy ruch na skrzyżowaniu jest kierowany za pomocą świateł.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.