W to lato w Europie natkniesz się na pociągi drogowe. W Polsce to nielegalne

Szwedzi lada moment dopuszczą do ruchu tzw. pociągi drogowe. Są to potężne zestawy składające się z ciągnika i dwóch naczep - ich łączna długość wynosi nawet do 34,5 metra. Jak bezpiecznie wyprzedzić tak długi zestaw?

W Szwecji pozytywnie zakończyły się ostatnie testy tzw. pociągów drogowych. To zestawy składające się z ciągnika siodłowego oraz dwóch pełnowymiarowych naczep – każdej o długości 13,6. Doliczając do tego długość ciągnika, tzw. drogowe pociągi będą miały nawet 34,5 metra długości, a ich dopuszczalna masa całkowita wyniesie do 74 ton.

Więcej informacji na tematy transportowe znajdziesz na stronie Gazeta.pl

Pojazdy będą mogły poruszać się tylko po wyznaczonych drogach dwupasmowych. Przy okazji na drogach pojawią się specjalne znaki przeznaczone dla dużych zestawów. W Szwecji wyznaczono do tego celu ok. 4,5 tys. km tras.  Dzięki temu rozwiązuje się kwestia bezpiecznego wyprzedzania prawie 35-metrowego zestawu. Ciężkie zestawy będą się przemieszczać z maksymalną prędkością 80 km/h.

Co ciekawe, za takim rozwiązaniem stoją kwestie ekologiczne. Dzięki zmniejszonej liczbie ciągników siodłowych na drogach emisja dwutlenku węgla zmniejszy się nawet o 25 procent, a także spadnie zapotrzebowanie na paliwo do ciężarówek i chociaż częściowo zostanie rozwiązany problem z brakiem odpowiedniej ilości kierowców.

Zobacz wideo

Najpierw Szwedzi muszą uzyskać zgodę Unii Europejskiej na zwiększenie dopuszczalnej długości pojazdów oraz podniesienie maksymalnej DMC. Aktualnie obowiązujące normy dopuszczają pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej zestawu do 64 ton przy długości wynoszącej 25,25 metra dla zespołu pojazdów.

Mikrokawalerki stworzone w przyczepie-chłodni TIR-aCzasy trudne, to i rozwiązania kreatywne. Mikrokawalerki w naczepie TIR-a

Szwecja jest kolejnym krajem po Niemczech, który zezwolił na testy zestawów o długości 25,25 metra, ale za naszą zachodnią granicą mogą się poruszać zestawy o DMC 40 ton. Z kolei 32-metrowe zestawy pojawiły się niedawno na duńskich drogach. Jako ciekawostkę warto odnotować, że w Holandii pociągi drogowe nie przeszły testów pozytywnie.

W Polsce drogowe pociągi są nielegalne, a tylko ciągnik rolniczy może jechać w zestawie z dwiema naczepami. W przypadku typowego 40-tonowego zestawu na kategorię C+E zestaw może mieć 16,5 metra lub 18,75 metra. W pierwszym przypadku jest to ciągnik i naczepa, a w drugim ciężarówka i naczepa.

Jedynym wyjątkiem w przypadku operacji intermodalnych jest możliwe dopuszczenie do ruchu zestawu o DMC nie przekraczającym 44 ton, ale przewoźnik musi spełnić określone warunki. Jednym z nich jest warunek posiadania 3-osiowego ciągnika siodłowego.

Więcej o: