Porsche 911 Turbo. Porównanie siedmiu generacji. Która jest najszybsza?

Nie jest łatwo odpowiedzieć na pytanie: Która generacja Porsche 911 Turbo jest najlepsza? Każda odsłona ma swoje wady i zalety. Dużo łatwiej sprawdzić, który z tych modeli jest najszybszy. Oto porównanie siedmiu generacji.

Brytyjska ekipa „carwow" przygotowała bardzo ciekawy materiał. W wyścigu równoległym na prostej zameldowało się siedem kolejnych generacji kultowego Porsche 911 Turbo. Od modelu o typoszeregu 930 Turbo, który zadebiutował w 1975 roku aż po najmłodszą odsłonę - 992 Turbo S.

Więcej ciekawych materiałów wideo znajdziecie na stronie Gazeta.pl

Prace nad pierwszą generacją modelu rozpoczęły się w 1972 roku i już po trzech latach eksperymentów inżynierów Porsche na ulicach pojawiła się turbodoładowana wersja. W tamtych czasach montaż turbosprężarki w cywilnym samochodzie nie było tak powszednim zwyczajem jak dziś. Niemiecka marka eksperymentowała z turbo jeszcze w latach 60. w motorsporcie.

Dlatego Porsche pierwotni zbudowało 930 Turbo w celach homologacyjnych i zaplanowano produkcję zaledwie 400 egzemplarzy, aby uzyskać homologację dla modelu wyścigowego. Jednak szybko okazało się, że wielu entuzjastów oszalało na punkcie tego modelu. Dlatego zwiększono produkcję do tysiąca egzemplarzy.

Zobacz wideo

Pod tylną klapą 911 Turbo zainstalowano 3-litrowy, turbodoładowany, sześciocylindrowy bokser o mocy 300 KM, dysponujący 329 Nm momentu obrotowego. Całość trafiała na tylną oś za pośrednictwem 4-biegowej skrzyni mechanicznej.

Przez następne dekady Porsche cały czas rozwijało model 911 Turbo, aż po dziś dzień. Przez ten czas na rynku pojawiło się 7 generacji modelu. Każda mocno podnosiła poprzeczkę konkurencji w zakresie osiągów i prowadzenia.

Najnowsza odsłona – Porsche 911 Turbo S o typoszeregu 992 jest napędzane 3,7-litrowym, podwójnie doładowanym, sześciocylindrowym bokserem. Nowoczesna jednostka wytwarza 650 KM maksymalnej mocy i 800 Nm momentu obrotowego. Silnik współpracuje z dwusprzęgłową, nowoczesną skrzynią 8-biegową PDK. Napęd w tym modelu jest przekazywany na obie osie.

Zobaczcie, jak wypadły na torze modele wyprodukowane na przestrzeni 47 lat.

 
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.