Ukraińskie auto z czarnymi szybami. Czy w Polsce można tak jeździć?

Samochód na ukraińskich tablicach rejestracyjnych z przyciemnionymi przednimi szybami nie jest w Polsce zaskakującym widokiem. Przeszklenie zaciemnione znacznie bardziej, niż zezwalają na to polskie przepisy, budzi kontrowersje. Czy kierujący tak zmodyfikowanym autem może poruszać się po terytorium RP bez konsekwencji?

Samochody z ukraińskimi tablicami rejestracyjnymi zaczynają mocno wpisywać się w polską drogową codzienność. Od dnia wybuchu wojny w Ukrainie, do Polski napłynęło ponad 2 mln uchodźców. Wielu ludzi uciekających ze swojej ojczyzny przekroczyło granicę prywatnymi autami. W ukraińskich osobówkach uwagę zwracają nie tylko charakterystyczne numery na tablicach, ale często również sposób, w jaki przyciemnione jest przeszklenie.

W Ukrainie czarna folia na bocznych oknach nie jest niczym zaskakującym. W pojazdach zarejestrowanych na terytorium tego kraju mocniej zaciemnione mogą być nawet przednie szyby. W Polsce takiej modyfikacji w autach zabraniają regulacje dotyczące warunków technicznych pojazdów i ich niezbędnego wyposażenia (przepisy dotyczą pojazdów zarejestrowanych w PL).

Szyby w samochodach muszą spełniać wymogi ustawowe dotyczące współczynnika przepuszczalności światła. Zgodnie z polskimi przepisami, norma dla okien przednich bocznych to poziom przepuszczalności światła nie mniejszy niż 70 proc, a w przypadku szyby czołowej to minimum 75 proc. Pozostałych okien bocznych oraz tylnego nie obowiązują już żadne normy, o ile samochód ma na wyposażeniu dwa lusterka boczne.

Zobacz wideo

- W myśl Ustawy prawo o ruchu drogowym, pojazd uczestniczący w ruchu drogowym musi być zbudowany tak, aby zapewniał m.in. dostateczne pole widzenia kierowcy. Dodatkowo rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia w paragrafie 8. wskazuje m.in., że przednie i przednie boczne powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70 proc. Te przepisy nie dotyczą jednak pojazdów zarejestrowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czyli pojazdów legitymującymi się ukraińskimi tablicami rejestracyjnymi - wyjaśnia Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego.

Samochód z przyciemnionymi szybamiSamochód z przyciemnionymi szybami Rafał Mądry

Ukraińskie auto w Polsce może mieć czarne szyby

Warto wiedzieć, że wszystkie pojazdy w ruchu drogowym, czyli np. te zarejestrowane w Ukrainie, a będące aktualnie w Polsce, muszą podlegać ogólnym wymaganiom Konwencji o ruchu drogowym, która bezpośrednio nie reguluje przejrzystości szyb. W krajach europejskich przepisy dotyczące badań technicznych nie są ujednolicone.

- Ukraina jest sygnatariuszem Konwencji Wiedeńskiej, więc funkcjonariusz podczas kontroli oceni wyposażenie pojazdu zgodnie z wykazem wynikającym z rodzimego prawa o ruchu drogowym. Ono może być odmienne od obowiązującego z punktu widzenia kraju (w tym przypadku Polski), przez który pojazd przejeżdża. Co istotne, pojazd powinien posiadać znak wyróżniający państwo, w którym jest zarejestrowany - mówi podinsp. Marta Tabasz-Rygiel, rzecznik prasowy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Rzeszowie.

Z jaką reakcją policjanta podczas kontroli drogowej spotka się obywatel Ukrainy? Kierowca poruszający się po Polsce zarejestrowanym w Ukrainie autem z przyciemnionymi przednimi szybami, z tego tytułu nie powinien mieć problemów. Wypada jednak tu podkreślić, że każda interwencja traktowana jest przez funkcjonariuszy indywidualnie.

Podinsp. Marta Tabasz z rzeszowskiej policji zaznacza, że żaden pojazd nie może zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego, a kwestie te jasno reguluje Prawo o ruchu drogowym art. 66 ust. 1: "pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, (...) zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy."

Zalety i wady przyciemnionych szyb

Skąd tak duża popularność czarnych szyb w ukraińskich samochodach? Jest wiele zalet płynących z zabiegu przyciemniana okien w pojazdach. Najważniejsze walory to efekt prywatności oraz zmniejszenie dopływu ciepła do kabiny.

- Przyciemniane szyby zapewniają ochronę przed promieniowaniem UV i jednocześnie przed nagrzewaniem wnętrza pojazdu w słonecznie dni. Wzmocnione okleiną szyby, w razie wypadku, zmniejszają także ryzyko wniknięcia odłamków szkła do wnętrza kabiny. Jednakże, szyby oklejone „nieprzepisową" folią, czyli zbyt ciemną, mogą pogorszyć widoczność kierowców, szczególnie w porze nocnej oraz w trudnych warunkach atmosferycznych. Wątpliwości budzi także obecność folii na szybach pełniących funkcję wyjść bezpieczeństwa - odnotowuje Mikołaj Krupiński z ITS.

Mandat i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W aucie zarejestrowanym w Polsce, za szyby przyciemnione w nieodpowiedni sposób, kierowca może otrzymać mandat karny w wysokości od 20 do nawet 500 zł. Ponadto w takiej sytuacji policjant zatrzyma dowód rejestracyjny i skieruje pojazd na badanie techniczne. Po doprowadzeniu szyb do stanu zgodnego z przepisami, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez diagnostę, zwrot dokumentu nastąpi w Wydziale Komunikacji właściwym dla miejsca rejestracji pojazdu.

Przyciemniane przednie szyby w samochodziePrzyciemniane przednie szyby w samochodzie Rafał Mądry

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.