Kiedy pojazd uprzywilejowany ma pierwszeństwo?

Radiowóz policyjny może, ale nie musi być uprzywilejowany. Aby tak się stało, najpierw musi spełnić trzy warunki dodatkowe. O nich, ale także o sposobie zachowania kierowców w stosunku do pojazdów uprzywilejowanych, opowiemy dziś.

Kolejne porady z zakresu prawa o ruchu drogowym znajdziesz również w serwisie Gazeta.pl.

Na samym początku tego materiału musimy obalić pewien mit. Pojawienie się oznakowanego radiowozu policji, samochodu pogotowia ratowniczego czy straży pożarnej jeszcze nie oznacza, że kierowca ma do czynienia z pojazdem uprzywilejowanym. Uprzywilejowany równie dobrze może być bowiem nieoznakowany radiowóz policyjny. Wcześniej musi jednak spełnić trzy wymogi ustawowe.

Zobacz wideo Pijany kierowca ruszył po tym, jak policjant próbował wyłączyć silnik w jego samochodzie

Co to jest pojazd uprzywilejowany? Definicja prawna

Definicję pojazdu uprzywilejowanego wyraźnie wskazuje art. 2 pkt 38 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Aby samochód mógł uzyskać taki status na drodze, musi:

  • wysyłać sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych,
  • jednocześnie musi wysyłać sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie,
  • a to tego powinien poruszać się z włączonymi światłami mijania lub drogowymi.
Uprzywilejowanie nie ma nic wspólnego z oznakowaniem pojazdów jako pojazdów policji, straży pożarnej czy pogotowia. Oznakowanie ma stanowić jedynie informację dla kierowcy.

Kolumna pojazdów uprzywilejowanych. Definicja numer 2

Wiemy już czym jest pojazd uprzywilejowany. Warto zatem wspomnieć o jeszcze jednym zjawisku opisywanym przez Prawo o ruchu drogowym. Mowa o kolumnie pojazdów uprzywilejowanych. To pojęcie szczególnie często wykorzystywane przez transporty medyczne, służbę więzienną czy chociażby organy państwa, a konkretnie Służbę Ochrony Państwa. Kolumna pojazdów uprzywilejowanych składa się z szeregu aut. Na jej początku i końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego.

Czy pojazd uprzywilejowany ma pierwszeństwo? Trochę tak.

No dobrze, a jak powinien się zachować kierowca widząc na drodze pojazd uprzywilejowany lub kolumnę pojazdów uprzywilejowanych? Tą kwestię rozstrzyga art. 9 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W jego głos "uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się."

Warto pamiętać o tym, że ułatwienie przejazdu nie oznacza jeszcze, że pojazd uprzywilejowany otrzymuje pierwszeństwo zawsze i wszędzie. Gdy np. wjeżdża na skrzyżowanie z kierunku, dla którego nadawany jest sygnał czerwony, pierwszeństwo staje się warunkowe. Pojazd uprzywilejowany pojedzie jako pierwszy tylko wtedy, gdy auta jadące po drodze z sygnałem zielonym pierwszeństwa ustąpią.

Czy można wyprzedzać pojazd uprzywilejowany? To zależy.

Co ważne, pojazdu uprzywilejowanego nie można też wyprzedzać w terenie zabudowanym. Możliwość taka pojawia się dopiero poza miastem. W tym punkcie warto jednak zrobić obostrzenie dodatkowe. W sytuacji, w której kierowca napotka na drodze nie pojazd uprzywilejowany, a kolumnę pojazdów uprzywilejowanych, poza terenem zabudowanym musi wyprzedzić całą kolumnę – nie może wjeżdżać między poszczególne pojazdy.

Do 2,5 tys. zł mandatu. Pojazd uprzywilejowany to drogowa szycha!

Zasady dotyczące ruchu pojazdów uprzywilejowanych są kluczowe. Pojazdy takie biorą bowiem udział często w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego. Właśnie dlatego nierespektowanie uprawnień pojazdów uprzywilejowanych zostało obwarowane surową karą w nowym taryfikatorze mandatów. Przykład? Naruszenie przez kierującego pojazdem zakazu korzystania z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego utworzonej przez kierujących innymi pojazdami może oznaczać grzywnę wynoszącą od 500 do 2500 zł.

Wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym oznacza z kolei mandat wynoszący od 1 tys. do 2 tys. zł i 3 pkt karne (od września 2022 r. 6 pkt karnych).

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.