Elektryczne pickupy redukują zanieczyszczenie. Przynajmniej w Ameryce

Ford udowadnia, że elektryfikacja pickupów ogranicza gazy cieplarniane.

Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl

Według Forda redukcja gazów cieplarnianych jest możliwa dzięki elektryfikacji pickupów. Przynajmniej w Ameryce, gdzie lekkie pojazdy dostawcze właśnie w postaci pickupów oraz SUV-ów w ostatnich latach zyskały na popularności.

Zobacz wideo Piotr Pawlak o szansach i wyzwaniach rynku motoryzacyjnego

Badanie przeprowadzone przez Uniwersytet Michigan (U-M) i firmę Ford Motor Company ocenia redukcję emisji gazów cieplarnianych w przypadku pick-upów elektrycznych w porównaniu z tymi napędzanymi silnikami spalinowymi, w ramach dekarbonizacji branży transportowej.

Naukowcy odkryli, że elektryczne lekkie samochody dostawcze emitują średnio o 64 proc. mniej gazów cieplarnianych w całym cyklu życia pojazdu, niż auta z silnikami spalinowymi. Badania dotyczą USA. W ramach badania naukowcy przeprowadzili ocenę cyklu życia pick-upów, a także porównali efekty ich elektryfikacji z elektryfikacją sedanów oraz SUV-ów.

Skupiając się na ocenie emisji gazów cieplarnianych, eksperci przeanalizowali trzy warianty układów napędowych z roku modelowego 2020. Były to pojazdy z silnikiem spalinowym, hybrydowo-elektryczne oraz elektryczne w podziale na klasy aut: średniej wielkości sedany, średnie SUV-y i pełnowymiarowe pick-upy. Badania uwzględniały jednocześnie różnice w zużyciu paliwa, rocznym przebiegu, produkcji pojazdów i okresie eksploatacji w poszczególnych klasach samochodów.

Naukowcy stwierdzili m.in., że zamiana samochodu z silnikiem spalinowym na taki napędzany elektrycznie powoduje większą całkowitą redukcję emisji wraz ze wzrostem wielkości pojazdu, ze względu na większe zużycie paliwa przez duże auta. Przyznali również, że jeśli chodzi o sam proces produkcji aut, emisja gazów cieplarnianych w przypadku pojazdów elektrycznych, w związku z produkcją samych akumulatorów jest większa w porównaniu do samochodów napędzanych silnikiem spalinowym. Jednak podkreślają, że wpływ ten jest równoważony oszczędnościami w ich eksploatacji.

Znaczącym aspektem wpływającym na jeszcze większe obniżenie emisji gazów cieplarnianych z pojazdów elektrycznych mogą być również strategie ładowania. Badacze z Uniwersytetu w Michigan odkryli, że ładowanie pojazdów w godzinach, gdy intensywność emisji z sieci jest najniższa może zmniejszyć emisje średnio o 11 proc.

Więcej o: