Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl
Według Forda redukcja gazów cieplarnianych jest możliwa dzięki elektryfikacji pickupów. Przynajmniej w Ameryce, gdzie lekkie pojazdy dostawcze właśnie w postaci pickupów oraz SUV-ów w ostatnich latach zyskały na popularności.
Badanie przeprowadzone przez Uniwersytet Michigan (U-M) i firmę Ford Motor Company ocenia redukcję emisji gazów cieplarnianych w przypadku pick-upów elektrycznych w porównaniu z tymi napędzanymi silnikami spalinowymi, w ramach dekarbonizacji branży transportowej.
Naukowcy odkryli, że elektryczne lekkie samochody dostawcze emitują średnio o 64 proc. mniej gazów cieplarnianych w całym cyklu życia pojazdu, niż auta z silnikami spalinowymi. Badania dotyczą USA. W ramach badania naukowcy przeprowadzili ocenę cyklu życia pick-upów, a także porównali efekty ich elektryfikacji z elektryfikacją sedanów oraz SUV-ów.
Skupiając się na ocenie emisji gazów cieplarnianych, eksperci przeanalizowali trzy warianty układów napędowych z roku modelowego 2020. Były to pojazdy z silnikiem spalinowym, hybrydowo-elektryczne oraz elektryczne w podziale na klasy aut: średniej wielkości sedany, średnie SUV-y i pełnowymiarowe pick-upy. Badania uwzględniały jednocześnie różnice w zużyciu paliwa, rocznym przebiegu, produkcji pojazdów i okresie eksploatacji w poszczególnych klasach samochodów.
Naukowcy stwierdzili m.in., że zamiana samochodu z silnikiem spalinowym na taki napędzany elektrycznie powoduje większą całkowitą redukcję emisji wraz ze wzrostem wielkości pojazdu, ze względu na większe zużycie paliwa przez duże auta. Przyznali również, że jeśli chodzi o sam proces produkcji aut, emisja gazów cieplarnianych w przypadku pojazdów elektrycznych, w związku z produkcją samych akumulatorów jest większa w porównaniu do samochodów napędzanych silnikiem spalinowym. Jednak podkreślają, że wpływ ten jest równoważony oszczędnościami w ich eksploatacji.
Znaczącym aspektem wpływającym na jeszcze większe obniżenie emisji gazów cieplarnianych z pojazdów elektrycznych mogą być również strategie ładowania. Badacze z Uniwersytetu w Michigan odkryli, że ładowanie pojazdów w godzinach, gdy intensywność emisji z sieci jest najniższa może zmniejszyć emisje średnio o 11 proc.