Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl
Ford Ranger Raptor nowej generacji stał się faktem. Ma za zadanie pokonywać górskie szlaki, nieprzyjazne pustynie, a także inne miejsca, gdzie normalne auta nie dałyby sobie rady. Takie przynajmniej jest założenie.
Nowy Raptor posiada poszerzone nadkola, reflektory w kształcie litery C, duży napis FORD na grillu i porządny przedni zderzak.
Pod poszerzonymi błotnikami znajdują się 17-calowe felgi. Otwory wentylacyjne, elementy aerodynamiczne oraz stopnie boczne, wykonane z aluminiowych odlewów, podkreślają styl i funkcjonalność pickupa. Diodowe oświetlenie tylne stanowi nawiązanie stylistyczne do przednich reflektorów, natomiast tylny zderzak w kolorze Precision Grey wyposażono w zintegrowany stopień oraz hak holowniczy, umieszczony na tyle wysoko, by uniknąć pogorszenia kąta zejścia.
We wnętrzu znajdziemy sportowe fotele. Akcenty zostały pomalowane na kolor pomarańczowy, co współgra z oświetleniem wnętrza (bursztynowy kolor). Przed kierowcą znajduje się kierownica obszyta skórą oraz łopatki do zmiany biegów.
Widoczny jest również ekran informacyjno-rozrywkowy o rozmiarze 12’’, cyfrowy zestaw wskaźników, a także jest dostępny dziesięciogłośnikowy zestaw audio.
Nowy Ranger Raptor ma być najbardziej zaawansowanym Rangerem w historii modelu.
Pod maską nadal znajduje się ten sam wysokoprężny silnik 2-litrowy, ale pojawił się również całkowicie nowy 3-litrowy silnik benzynowy V6 EcoBoost, z którego specjaliści z Ford Performance wykrzesali 288 KM i 491 Nm momentu obrotowego. Co ważne zastosowano w nim system z samochodów wyścigowych, który ma za zadanie zniwelować efekt „turbo-dziury". Ma to być widoczne w szczególności w trybie jazdy Baja. Silnik ten współpracuje z 10-biegową automatyczną przekładnią.
Użytkownik może wybrać brzmienie wydechu za pomocą elektronicznie sterowanego układu wydechowego. W sumie są cztery tryby: Cichy, Normalny, Sport i Baja.
Inżynierowie Forda przeprojektowali zawieszenie kół. Nowe, wytrzymałe, a jednocześnie lekkie aluminiowe górne i dolne wahacze, przednie i tylne zawieszenie o dużym skoku oraz udoskonalone drążki Watta zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić lepsze panowanie nad pojazdem w trudnym terenie przy dużej prędkości.
Następna generacja 2,5-calowych amortyzatorów FOX z wewnętrznym obejściem Live Valve jest wyposażona w najnowocześniejszy system sterowania, który dysponuje funkcją tłumienia zależnego od pozycji amortyzatora (Position-Sensitive Damping). Amortyzatory o średnicy 2,5 cala są wypełnione olejem wzbogaconym Teflonem, który zmniejsza tarcie o około 50 procent w porównaniu z amortyzatorami stosowanymi w modelu poprzedniej generacji.
W Raptorze zastosowano również osłony podwozia. Przednia płyta osłonowa jest prawie dwa razy większa niż w standardowym Rangerze nowej generacji, a wykonano ją z wysokowytrzymałej stali o grubości 2,3 mm. Płyta ta w połączeniu z osłoną dolną silnika i osłoną skrzyni biegów, została zaprojektowana w celu ochrony kluczowych elementów takich jak chłodnica, układ kierowniczy, przednia poprzecznica ramy, miska olejowa i przedni mechanizm różnicowy. Podwójne haki holownicze z przodu i z tyłu pomagają wybrać dogodną opcję wyciągnięcia pojazdu z opresji w terenie.
Po raz pierwszy Ranger Raptor otrzymuje system stałego napędu na cztery koła z zupełnie nową, elektronicznie sterowaną, dwubiegową skrzynią rozdzielczą, połączoną z blokowanymi mechanizmami różnicowymi z przodu i z tyłu.
Do dyspozycji kierowcy oddanych zostało kilka trybów jazdy: Normal, Sport, Slippery (na śliskie nawierzchnie), Rock crawl, Sand, Mud/Ruts i Baja. Trzy pierwsze to typowo drogowe tryby jazdy, a trzy kolejne przeznaczone są do jazdy w terenie.
Dostawy do klientów planowane są na ostatni kwartał tego roku.