Krzyż świętego Andrzeja, szlaban, STOP. Jak przejeżdżać przez tory, żeby nie dostać mandatu?

Każdego roku dochodzi do kilkuset wypadków na przejazdach kolejowych. Z tego powodu i z uwagi na mandat wynoszący 2 tys. zł, postanowiliśmy przypomnieć zasady prawidłowego przejeżdżania autem przez tory.

Prawo o ruchu drogowym na czynniki pierwsze rozbieramy również w serwisie Gazeta.pl.

Ten tekst zaczniemy od dwóch informacji. Po pierwsze zawsze wjeżdżając na przejazd kolejowy pamiętajcie o ostrożności! Pociąg towarowy może ważyć nawet 4000 ton. Samochód kompaktowy z kolei ma masę półtorej tony. Rozbieżność jest na tyle duża, że w starciu z pociągiem szans nie ma nie tylko pojazd, ale i jego pasażerowie. Po drugie nieprawidłowe pokonanie przejazdu może być kosztowne. Naruszenie przepisów oznacza po 1 stycznia 2022 roku mandat wynoszący od 2 do 4 tys. zł (wyższy próg w przypadku drugiego poważnego wykroczenia w ciągu dwóch lat).

Zobacz wideo Takie zachowanie kierowców na przejeździe kolejowym może doprowadzić do tragedii

Jak przejechać przez przejazd? Na początek przejazd z zaporami

No dobrze, ale co tak naprawdę oznacza prawidłowe pokonanie przejazdu? Wszystko zależy od tego, jaki przejazd kierowca napotka na swojej drodze. W przypadku przejazdów kategorii A i B na połączeniu jezdni z torami pojawiają się rogatki oraz sygnalizatory świetlne. Nie można ich przekroczyć:

  • ani w momencie, w którym zostały dopiero co uruchomione – czyli rogatki zaczęły się opuszczać, a sygnalizatory czerwone świecić,
  • ani w momencie, w którym ich unoszenie po przejeździe pociągu nie zakończyło się – czyli rogatki nie stanęły w położeniu górnym, a czerwone lampy nie wyłączyły się,
  • na przejazd nie można też wjechać w taki sposób, aby ominąć rogatki – bo są to rogatki dla określonych kierunków jazdy, a nie pełne.
Warto pamiętać o tym, że mandat o wysokości 2 tys. zł dostanie zarówno kierujący, który wjedzie na przejazd omijając opuszczone zapory, jak kierujący, który wjedzie na przejazd mimo iż nie zakończyło się unoszenie zapór.

Samochód utknął na przejeździe kolejowymPKP ujawnia nagranie. Samochód zmiażdżony przez pociąg [WIDEO]

Przejazd z sygnalizatorem lub krzyżem św. Andrzeja

Kolejnym typem przejazdów są przejazdy kategorii C. To takie, które zostały wyposażone wyłącznie w sygnalizatory świetlne. W tym przypadku zakaz wjazdu zaczyna obowiązywać w momencie włączenia się czerwonego, migającego światła. Kierowca pod żadnym pozorem nie może wtedy przejechać przez tory – bez względu na fakt, że np. pociągu jeszcze nie widać lub zdążył on już przejechać.

Ostatnim typem przejazdów są przejazdy kategorii D. W ich przypadku obligatoryjnie musi pojawić się krzyż św. Andrzeja. Jeżeli ma jedną poprzeczkę dolną, mowa o przejeździe jednotorowym. Gdy poprzeczki dolne są dwie, przejazd jest wielotorowy. Czy krzyż św. Andrzeja wymusza zatrzymanie? Nie. Wystarczy że kierowca zwolni i upewni się, że z żadnego kierunku nie nadjeżdża pociąg. Krzyż św. Andrzeja wyznacza miejsce obowiązkowego zatrzymania przed wjazdem na przejazd tylko w jednym przypadku. W takim, w którym przed nim ustawiony jest znak B-20 "Stop".

Ciekawostka: Krzyż św. Andrzeja jest ustawiany przed przejazdami kolejowymi, bo święty jest patronem podróżujących i ma strzec ich bezpieczeństwa.
Więcej o: