Projektant Dacii: "Duster jest jak 911!". Reszta świata: "że co?..."

Projektant Dacii, Miles Nurnberger, zaryzykował dość odważne stwierdzenie. Porównał Dustera do Porsche 911. A żeby było zabawniej - ma to sens.

Więcej nowości motoryzacyjnych znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Miles Nurnberger pracuje jako szef stylistów Dacii. Stanowisko to objął w zeszłym roku, a wcześniej pracował - uwaga! - w Astonie Martinie. Trudno powiedzieć, co skłoniło go do tak drastycznej zmiany, ale jak widać nie jest mu źle w rumuńskiej firmie. Podobno jest zachwycony marką, a jego zdaniem Dacia Duster jest jak Porsche 911.

Zobacz wideo Czy czterodrzwiowe coupé to dobry pomysł? Recenzja nowego renault

Porsche Duster?

O co mu tak naprawdę chodzi? Trudno doszukiwać się podobieństw wizualnych czy technologicznych pomiędzy tymi dwoma modelami. Nurnberger miał jednak na myśli charakter tego modelu i jego znaczenie dla marki.

Mimo, że przez lata konstrukcja Dustera ewoluowała, model zachował charakterystyczny wygląd, który przekonał do siebie wielu klientów. I to zdaniem projektanta jest najmocniejszym atutem Dacii. Duster odgrywa bardzo ważną rolę w marce (nie tylko pod względem sprzedażowym ale także wizerunkowym), a jednocześnie nadaje kierunek rozwoju pozostałym modelom.

Dacia Duster 2021Dacia Duster 2021 fot. Dacia

Nowości Dacii

Plan Dacii jest prosty. Model Jogger ma jednocześnie zastąpić pojemną Dacię Loggy i atrakcyjnie wyglądającą Sandero Stepway. Być pojemnym, praktycznym, modnym i niedrogim samochodem. Dacia Jogger ma szansę powtórzyć Dustera. Nie jest może aż tak stylowa, za to znacznie bardziej praktyczna.

Polski cennik Dacii Jogger rozpoczyna się od kwoty 63 400 zł za wersję Essential z nowym silnikiem, 1.0 o mocy 110 KM, a kończy na 80 400 zł za najlepiej wyposażoną odmianę 7-miejscową z limitowanym wyposażeniem SL Extreme.

Dacia związana z Renault

Dzisiejsza Dacia to szybko rozwijająca się firma, oferująca atrakcyjnie cenowo samochody na bazie podzespołów Renault. Z biegiem czasu rumuński producent coraz większą uwagę zwraca na stylistykę swoich modeli, a także poprawia jakość ich wykonania. Na wybranych rynkach niektóre Dacie są oferowane pod markami Nissana oraz Renault.

Współpraca Renault i Dacii rozpoczęła się wiele lat temu. W latach 60. XX wieku w Rumunii podjęto decyzję o rozwinięciu przemysłu samochodowego. Na partnera wybrano koncern Renault, na którego licencji uruchomiono produkcję samochodów pod marką Dacia. Rumuńska wersja Renault 8 znana jest jako Dacia 1100, po niej pojawiła się Dacia 1300 (Renault 12).

W 1999 roku przeprowadzono prywatyzację Dacii, 51 proc. udziałów w spółce wykupiło Renault (rok później zwiększyło udziały do 81,4 proc.). Szybko rozpoczęto modernizację rumuńskich zakładów produkcyjnych oraz zapoczątkowano projekt stworzenia nowego, przystępnego cenowo modelu dla masowego odbiorcy. W ciągu pięciu lat Renault zainwestowało w Dacię 489 mln euro.

Pierwszym produkowanym modelem po przejęciu była Dacia SupeRNova (2000 rok). Trzy lata później zastąpiono ją modelem Solenza, który był unowocześnioną wersją SupeRNovej. W międzyczasie Renault ponownie zwiększyło swoje udziały w Dacii - do 92,72 proc. w 2001 roku i 99,3 proc. w 2003 roku. Prace nad całkowicie nowym modelem, który pozwoliłby Dacii na zagraniczną ekspansję, dobiegły końca w 2004 roku, kiedy Logan trafił do sprzedaży w Rumunii, a potem na kolejne rynki Europy Środkowej i Zachodniej. W Polsce sprzedaż Dacii Logan rozpoczęła się na początku 2005 roku. Od tamtej pory Dacia stała się synonimem solidnego samochodu w korzystnej cenie i trzeba przyznać, że kierowcy od lat nie zmienili zdania na temat tej marki.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.