Odcinkowy pomiar prędkości bił rekordy na A1. Czas na S8 w Warszawie, ale nie tylko

Inspektorzy ITD z nutką nostalgii mogą wspominać odcinkowy pomiar prędkości na A1. To był prawdziwy rekordzista! Czy teraz okaże się równie skuteczny na S-ósemce w Warszawie? Nawet jeżeli nie, to urządzenia czekają na kierowców nie tylko w stolicy.

Więcej informacji o kontroli ruchu drogowego w Polsce znajdziesz również w serwisie Gazeta.pl.

W latach dziewięćdziesiątych postrachem kierowców były fotoradary. Aparaty ustawione przy drogach paraliżowały i sprawiały, że prowadzący punktowo zwalniali nawet poniżej limitu prędkości wskazanego znakami. Kluczowe w tym zdaniu jest niestety słowo punktowo. Bo o ile szybkość jazdy była redukowana przed masztem, o tyle zaraz za nim prowadzący dość szybko przyspieszali. Drogowcy wymyślili zatem nową broń na nieprawidłowe zachowania kierujących. I tą jest właśnie odcinkowy pomiar prędkości.

Zobacz wideo Odcinkowy pomiar prędkości - skuteczna broń w walce z kierowcami, którzy przekraczają prędkość

Prędkość mierzona nie punktowo, a na odcinku drogi

Odcinkowy pomiar prędkości to nic innego jak dwie bramownice rejestrujące przejazd pojazdu. Zapisują one obraz przedstawiający kierowcę i numer rejestracyjny oraz godzinę. Następnie system sprawdza, o której auto wjechało na odcinkowy pomiar i o której z niego wyjechało. Na tej podstawie oblicza średnią prędkość przejazdu i już wie czy... kierowcy należy się mandat. Jeżeli tak, inspektor ITD przygotowuje konieczną dokumentację i wysyła właścicielowi auta list.

W czystej teorii odcinkowy pomiar prędkości brzmi jak system idealny, który jest w stanie sprawić że kierowcy będą przepisowo jeździć na dłuższych odcinkach. W praktyce jego montaż wiąże się jednak z kilkoma problemami. Urządzenia najlepiej bowiem montować np. na odcinkach z w miarę jednolitym ograniczeniem. To sprawia, że system może precyzyjnie wskazać średnią prędkość zarejestrowanego auta. Do tego idealnie, aby szlak miał ograniczoną do minimum ilością zjazdów i wjazdów.

Odcinkowy pomiar na A1: 362 tys. mandatów w 8 miesięcy

ITD dysponuje w sumie 29 zestawami urządzeń służących do odcinkowego pomiaru prędkości. Są one zlokalizowane w całej Polsce, w sumie w 10 województwach. I choć zdecydowana większość z nich nie ruszyła się w ostatnich latach o krok, szczególnie legendarne stały się dwa odcinki poprowadzone na budowie drugiej jezdni autostrady A1. Pierwszy był rozciągnięty między Mykanowem i Kamieńskiem oraz miał długość 40 km. Drugi prowadził od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego i miał 16 km długości.

Skąd pomysł na ustawienie odcinkowego pomiaru prędkości na budowie autostrady? Z uwagi na bezpieczeństwo pracujących na miejscu drogowców ograniczono na tych odcinkach prędkość do 70 km/h. Kierowcy nie respektowali jednak ograniczenia. Stąd odcinkowy pomiar.

Legenda odcinkowego pomiaru prędkości na A-jedynce nie wzięła się jednak z długości odcinków. Choć w tej kwestii były one rekordzistami na mapie Polski. Chodziło przede wszystkim o ilość wlepionych kierowcom kar. Między końcem stycznia a początkiem września 2021 roku urządzenia zarejestrowały w sumie... 362 tys. wykroczeń. Czy to dużo? Dla porównania w ciągu roku policja drogowa w całym kraju wystawia nieco ponad 2,5 miliona mandatów. Tylko dwa odcinki i to też w zaledwie około 8 miesięcy załatwiły zatem prawie 14 proc. tego wyniku!

Odcinkowy pomiar przeniósł się z A1 na S8 w Warszawie. I już działa!

Odcinkowy pomiar prędkości na A-jedynce jest już przeszłością. Urządzenia na początku jesieni zostały wyłączone, a niedługo potem zdemontowane. To jednak nie oznacza, że trafiły na zasłużoną emeryturę do magazynu, a jedynie... zmieniły swoją lokalizację. Z A-jedynki przeniosły się na S-ósemkę w Warszawie. Systemy pomiaru średniej prędkości pojawiły się na 4 odcinkach drogi. 2 kontrolują ruch w stronę Poznania, a 2 w kierunku Białegostoku. I co ważne, od kilkunastu dni działają. Z pewnością zarejestrowały już zatem pierwsze wykroczenia.

Odcinkowy pomiar prędkości, Warszawa, trasa S8Odcinkowy pomiar prędkości, Warszawa, trasa S8 Główny Inspektorat Transportu Drogowego

Gdzie jeszcze można spotkać odcinkowy pomiar prędkości?

Czy na S8 w Warszawie odcinkowy pomiar prędkości przeniesiony z A1 zachowa status rekordzisty? Pewnie aż tak wysokiego wyniku nie osiągnie. Ale trzeba przyznać, że wstępne dane brzmią obiecująco. Jak ustalił dziennik.pl, urządzenia rejestrują średnio 37 wykroczeń na godzinę. To daje w sumie 900 zdjęć dziennie i aż 27 tys. miesięcznie. Na koniec warto dodać jeszcze jedną informację. Na odcinkowy pomiar prędkości oczywiście trzeba uważać nie tylko w Warszawie. Są także inne lokalizacje.

  • Kluki - woj. łódzkie
  • Tomaszów Mazowiecki - woj. łódzkie
  • Złota - woj. łódzkie
  • Gorzyce - woj. śląskie
  • Tarnowskie Góry - woj. śląskie
  • Wilcza - Nieborowice - woj. śląskie
  • Gietrzwałd - Naglady - woj. warmińsko-mazurskie
  • Gwiazdowo - Piecki - woj. warmińsko-mazurskie
  • Karniewo - woj. mazowieckie
  • Regut - Człekówka - woj. mazowieckie
  • Sochaczew - woj. mazowieckie
  • Warmiaki - Strachówka - woj. mazowieckie
  • Zakręt - woj. mazowieckie
  • Kolbuszowa - Kolbuszowa Górna - woj. podkarpackie
  • Krościenko Wyżne - Iskrzynia - woj. podkarpackie
  • Lubin - woj. dolnośląskie
  • Ładna - Tarnów - woj. małopolskie
  • Łęczna - Turowola - woj. lubelskie
  • Łuszczów Pierwszy - Łuszczów Drugi - woj. lubelskie
  • Łosiów - woj. opolskie
  • Radlin - woj. świętokrzyskie
  • Reda - Rekowo Górne - woj. pomorskie
  • Sulechów - woj. lubuskie
  • Szlichtyngowa - Górczyna - woj. lubuskie
  • Zwierki - Zabłudów - woj. podlaskie
Więcej o:
Copyright © Agora SA