Jak poradzić sobie z zaparowanymi szybami? Jest kilka skutecznych patentów

Zaparowane szyby mocno ograniczają pole widzenia. I choć powodują realne zagrożenie, problemu można się pozbyć w dość łatwy sposób. Jaki? Oto kilka sprawdzony patentów kierowców, które pozwalają rozprawić się z wilgocią w aucie.

Więcej porad eksploatacyjnych znajdziesz również w serwisie Gazeta.pl.

Jesień i zima to czas, w którym potęgowane jest zjawisko parowania szyb. Powód takiego stanu rzeczy jest oczywisty. Chodzi o większą ilość wilgoci – pochodzi ona z opadów deszczu czy śniegu. Wilgoci jest nie tylko więcej, ale i mocniej kumuluje się ona w kabinie pasażerskiej. A do tego dochodzi też zjawisko różnic temperatur – między wnętrzem auta a dworem, które sprawia że kropelki wody chętniej osadzają się na szybach.

Zobacz wideo Studio Biznes odc. 96

Szyby parują? Uważaj na drodze!

Zaparowane szyby ograniczają pole widzenia. Za ich sprawą kierowca może nie widzieć części drogi, widoku w lusterkach czy sytuacji za pojazdem. A to tworzy realne zagrożenie chociażby tym, że prowadzący nie zauważy pieszego w czasie parkowania samochodu na parkingu, ewentualnie innego pojazdu podczas zmiany pasa ruchu. Tłumaczenie dotyczące ograniczonej widoczności? To żadne tłumaczenie! Warunki techniczne pojazdów wyraźnie na kierowcę nakładają obowiązek dbania o widoczność.

Receptą na parujące szyby jest... klimatyzacja

To prowadzi zatem do prostego pytania. Jak pozbyć się problemu parujących szyb? Pierwszą z odpowiedzi jest pokładowy schładzacz. Uruchomienie klimatyzacji nawet jesienią czy zimą sprawia, że powietrze we wnętrzu auta jest wysuszane. Skutkiem stanie się zatem odparowanie szyb już w kilkanaście sekund. Warto jednak pamiętać o tym, że nadal w Polsce nie brakuje aut, które albo klimatyzacji nie mają, albo mają uszkodzony schładzacz. Na szczęście ich właściciele też nie są bez wyjścia.

Poszukaj wilgoci, a usuniesz problem

Pierwszym krokiem do pozycja się wilgoci z wnętrza potęgującej efekt parowania szyb jest... wietrzenie. Należy wybrać suchy, słoneczny dzień, ustawić pojazd w promieniach słońca i otworzyć w nim wszystkie drzwi. To samo można wykonać np. w garażu. Poza tym kierowca powinien pokusić się o wymianę wycieraczek podłogowych. Materiałowe dywaniki choć idealnie spisują się latem, jesienią i zimą wchłaniają i przetrzymują wilgoć. Na te sezony lepiej zatem zastosować maty gumowe.

Kody na szybieTy też masz kody E20 i 43R na szybach swojego auta? Już tłumaczymy, co to znaczy

Jak poradzić sobie z zaparowanymi szybami? Zajrzyj do filtra

W kolejnym kroku kierowca powinien też przyjrzeć się filtrowi przeciwpyłkowemu. Zapchany nie zapewnia prawidłowej wentylacji kabiny pasażerskiej i prawidłowej pracy nawiewów, a to skutkuje parowaniem szyb. Co ważne, nowy filtr potrafi kosztować w sklepie motoryzacyjnym zaledwie kilka złotych, a wymianę kierowca może wykonać we własnym zakresie. Osadnik najczęściej jest ukrywany przez producentów za schowkiem na rękawiczki, ewentualnie w podszybiu.

Jakie objawy świadczą o tym, że filtr przeciwpyłkowy jest zapchany? Gdy np. zalegają w nim liście, jest mocno zapylony i po prostu brudny. Filtr to głównie materiałowy wkład.

W sytuacji, w której nie pomoże wietrzenie kabiny pasażerskiej i wymiana filtra przeciwpyłkowego, kierowcy pozostają jeszcze dwa kierunki prac. Po pierwsze powinien sprawdzić drożność kanałów sprowadzających wodę z nadwozia. Po drugie może poszukać nieszczelności nadwozia. Czasami woda dostaje się do kabiny pasażerskiej za sprawą uszkodzonych uszczelek drzwi, szyberdachu czy otworów w podłodze. Jak namierzyć nieszczelność? Chociażby za sprawą za sprawą zacieków na tapicerce lub mokrych dywaników pokrywających np. podłogę w pojeździe.

Więcej o: