W grudniu 2021 r. ma zacząć obowiązywać nowy, znacznie surowszy taryfikator mandatów. Projekt zmian przewiduje szczególne zaostrzenie kar za przekraczanie dozwolonej prędkości, prowadzenie na podwójnym gazie i wszelkie wykroczenia względem pieszych. Na kilka tygodni przed wejściem w życie nowych mandatów postanowiono zaostrzyć kary za wykroczenia popełniane przed i na przejściach dla pieszych.
Znak ostrzegawczy A-16 (żółty trójkąt z pieszym) to dla kierowcy informacja, że zbliża się do przejścia dla pieszych, na którym nie ma sygnalizacji świetlnej. Dodatkowo, bezpośrednio przed przejściem ustawiany jest znak D-6 (pieszy wrysowany w biały trójkąt wpisany w niebieski kwadrat). Nie ma możliwości, by wyprzedzanie między tymi znakami odbyło się w bezpieczny sposób. Najlepiej zrezygnować z niego już wtedy, gdy tylko dostrzeżemy znak A-16 (nawet jeśli dzieli nas od niego spora odległość).
Batem, który od grudnia ma powstrzymać kierowców od wyprzedzania na i przed przejściami dla pieszych, będzie nowy taryfikator mandatów. W projekcie zmian, który jest procedowany, znajdujemy zapis mówiący, że kierowca, który:
narazi się na mandat w wysokości 1,5 tys. zł. Co ważne, jeśli kierowca popełni któreś z tych wykroczeń drugi raz w ciągu dwóch lat, wówczas zostanie ukarany mandatem w wysokości minimum 3 tys. zł. To jednak nie koniec.
Na ostatniej prostej wprowadzania wysokich kar dla kierowców do projektu ustawy dopisano art. 86b § 4, w którym czytamy:
W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 (wymienionej wyżej pięć punktów - red.) można orzec zakaz prowadzenia pojazdów, w szczególności, jeżeli sprawca wykroczenia spowodował zagrożenie bezpieczeństwa pieszego.
Innymi słowy, w razie spowodowania realnego i konkretnego zagrożenia bezpieczeństwa dla życia i zdrowia pieszego, sąd będzie mógł orzec wobec kierowcy karę zakazu prowadzenia pojazdów. Zgodnie z tym przepisem zakaz prowadzenia pojazdów wymierza się w miesiącach lub latach. Chodzi o okres od 6 miesięcy do 3 lat.
Warto pamiętać, że wyprzedzanie dozwolone jest tylko na tych przejściach, na których ruch organizowany jest przez sygnalizację świetlną (i tylko, gdy świeci się zielone światło).