Nowy odcinek ma status drogi ekspresowej i numer S61. Razem z ukończonymi w 2020 roku obwodnicami Szczuczyna i Stawisk stanowią 44-kilometrowy odcinek tej drogi. Rozbudowa dróg szybkiego ruchu w rejonie mazurskich jezior ma znaczenie lokalne, ale to przede wszystkim element strategicznej inwestycji Unii Europejskiej.
Korytarz transportowy Via Baltica ma łączyć państwa bałtyckiej z Zachodnią i Południową Europą, co usprawni przepływ ludzi oraz towarów. Realizacja drogi ekspresowej S61 znajduje się w transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (ang. Trans-European Transport Network). Fragment drogi S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna to projekt drogowy o wartości przeszło 3 mld zł. Unia dofinansowuje go kwotą 1,63 mld zł.
Udostępniane kierowcom dwa odcinki od węzła Kolno do Stawisk oraz od Stawisk do Szczuczyna wraz z oddanym niedawno do użytku fragmentem Śniadowo — Łomża Południe wydłużyły sieć TEN-T o około 51 km dwujezdniowej drogi ekspresowej. Oba nowe fragmenty są technicznie do siebie zbliżone. Mają jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego. Każda z nich jest wyposażona w dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m i pas awaryjny o szerokości 2,5 m.
Aktualna mapa drogi ekspresowej S61 na Mazurach fot. bbialecka
Nowa droga jest przystosowana do najcięższego ruchu (dopuszczalny nacisk na oś to 11,5 tony), na obu odcinkach powstały też po dwa miejsca obsługi podróżnych z parkingami (tzw. MOP). Są zlokalizowane na odcinku węzeł Kolno – Stawiski oraz Zabiele Zachód i Zabiele Wschód na odcinku Stawiski – Szczuczyn.
Na udostępnionym dziś fragmencie drogi ekspresowej S61 na połączeniu z drogą krajową nr 63 utworzono też węzeł drogowy Kolno. W przyszłości zostanie doprowadzona do niego obwodnica Łomży.
S61 jest przykładem, jak unijny budżet łączy Europę. Bardzo cieszę się z otwarcia kolejnych 34 km trasy, tak długo wyczekiwanej zarówno przez mieszkańców, jak i przejeżdżających tranzytem. Ta droga jest ważna nie tylko dla Polski. W wymiarze europejskim stanowi część sieci łączącej państwa Bałtyckie z Polską i dalej z Europą Zachodnią i Południową, a także przyczyni się do nieskrępowanego przepływu towarów w ramach korytarza Morze Północne — Morze Bałtyckie
– powiedziała Elisa Ferreira, europejska Komisarz ds. spójności i reform
Budowa S61 Kolno - Stawiski fot. GDDKiA/Krzysztof Nalewajko