Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie ostatnich 32 kilometrów autostrady A2. Mowa o fragmencie od węzła Biała Podlaska do granicy państwa (Kukuryki). To już drugi wybór oferty, pierwszy został odwołany przez Krajową Izbę Odwoławczą. Opracowanie dokumentacji na ostatni fragment autostrady łączącej zachodnią i wschodnią granicę Polski wyceniono na ponad 9,8 mln zł.
Zadaniem projektanta będzie wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wykonawca będzie miał na to 30 miesięcy od dnia podpisania umowy. Nowa trasa, od węzła Biała Podlaska (km 624+830) do granicy z Białorusią (km 657+703), będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz rezerwę pod dobudowę trzeciego pasa.
W sierpniu 2020 r. oddano do ruchu ponad 15 kilometrów autostrady A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Wiosną 2020 r.?podpisano umowy?na dwa kolejne odcinki autostrady pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowania administracyjne zmierzające do wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 r. Pod koniec stycznia tego roku podpisano również umowę na odcinek autostrady pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów. Pod koniec roku GDDKiA planuje złożyć wniosek o wydanie decyzji ZRID. Planowany termin zakończenia prac przewidziany jest na lato 2024 r.
W kwietniu br. podpisano też umowy na cztery kolejne fragmenty A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej o łącznej długości ponad 63 kilometrów:
Na każdym zadaniu trwa opracowywanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Planowany termin złożenia wniosków to grudzień 2021 r.
Na przełomie czerwca i lipca 2021 r. zostały wydane pozytywne decyzje środowiskowe na poszerzenie autostrady A2 w województwach łódzkim i mazowieckim. Oznacza to, że w sumie ok. 89 kilometrów autostrady na odcinku Warszawa - Łódź zyska dodatkowy pas ruchu.
Docelowo autostrada A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków po cztery pasy ruchu na jednej jezdni, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ - po trzy pasy ruchu.
Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj. GDDKiA zakłada, że postępowanie ogłosi jesienią tego roku i szacuje, że przy sprawnym przebiegu procedury umowę podpisze wiosną 2022 r. Rozpoczęcie robót w terenie przewidywane jest na jesień 2023 r., a zakończenie budowy na przełom 2025 i 2026 r. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma ułatwić w przyszłości szybki dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.