System e-TOLL służy do poboru opłaty za przejazd po płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA. W przypadku ciężarówek zastępuje dotychczasowy system viaTOLL. Oparty jest na technologii wyznaczania pozycji pojazdu przy zastosowaniu lokalizacji satelitarnej. Systemem objęta została sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężkich (ok. 3 700 km), ale także na dwóch odcinkach autostrad A2 (Konin-Stryków) i A4 (Wrocław – Sośnica) z systemu e-TOLL mogą korzystać również kierowcy samochodów osobowych.
Głównym założeniem nowego systemu poboru opłat jest usprawnienie przejazdu przez autostradowe bramki. Kierowcy, którzy opłacili wcześniej przejazd, nie muszą zatrzymywać się w kolejce do bramki, by gotówką lub kartą opłacić przejazd. A właśnie zaczynają się wakacje, więc kierowcy muszą liczyć się z korkami na autostradach. Dlatego wielu kierowców z pewnością rozważy płatność przez e-TOLL.
Jeśli korzystamy z usługi e-TOLL, a zatem opłaciliśmy przejazd wcześniej, przy dojeździe do bramek powinniśmy kierować się do prawych skrajnych bramek. Zostały tam uruchomione specjalne pasy przejazdowe, dzięki którym sprawniej ruszymy w dalszą drogę. Pasy te są oznaczone znakiem e-TOLL i nie można na nich pobrać tradycyjnego biletu.
Rejestracja w systemie e-TOLL jest możliwa online na stronie etoll.gov.pl oraz za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego. Docelowo użytkownicy będą mogli jej dokonać również:
Więcej o procesie rejestracji w systemie e-TOLL pisaliśmy tutaj:
By opłacić przejazd w systemie e-TOLL kierowca ma dwie możliwości:
Przy wybraniu drugiej opcji nie będzie wymagane podanie numeru VIN czy roku produkcji pojazdu. Zniesiony zostanie też obowiązek aktualizowania w systemie e-TOLL danych o numerach rejestracyjnych przyczep i naczep ciągniętych przez ciągniki siodłowe, co ma ułatwić procesy logistyczne przy transporcie pojazdów ciężkich.