Od 1 czerwca 2021 r. piesi będą mieli pierwszeństwo nie tylko znajdując się na przejściu dla pieszych, ale już na nie wchodząc. Wielokrotnie pisaliśmy o tym na łamach Moto.pl, przestrzegając jednocześnie przed rozpowszechnianiem fałszywej tezy, jakoby od czerwca piesi nabywali bezwzględne pierwszeństwo (tekst w ramce poniżej).
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, czyli rządowy organ doradczy i pomocniczy w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego, zorganizuje jedną z największych akcji edukacyjnych w swojej historii.
Planujemy ogólnopolską kampanię informacyjną o nadchodzących zmianach w prawie o ruchu drogowym
- zapowiedział w rozmowie z PAP, sekretarz KRBRD Konrad Romik.
To bardzo ważna informacja. Od wielu miesięcy wiadomo, że przepisy wejdą w życie w połowie roku. Wokół nich narosło wiele nieprawdziwych i wręcz niebezpiecznych teorii, które trzeba wyjaśnić w ogólnopolskiej, trwającej przez długi czas kampanii informacyjno-edukacyjnej. Obecnie wyłaniani są jej przyszli realizatorzy.
Kampania edukacyjna związana z pierwszeństwem pieszych wystartuje jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów. Kiedy dokładnie? Tego na razie nie wiadomo. To niepokojące, bo do zmiany przepisów pozostały niespełna dwa miesiące. Kampania powinna być już gotowa. Trudno powiedzieć, jakie będą jej efekty, jeśli będzie realizowana w pośpiechu.
Zgodnie z planem KRBRD największe nasilenie przekazów medialnych nastąpi 1 czerwca i w kolejnych dniach. Rada chce, by wszystkie działania edukacyjne trwały do końca roku.
Mamy nadzieję, że kampania będzie trwała aż do końca 2021 roku, w taki sposób, abyśmy mieli wielomiesięczne narzędzie do informowania uczestników ruchu drogowego zarówno o samych zmianach jak i o wadze tych zmian
- powiedział Romik.
W debacie na temat pieszych kierowcy często zapominają, że też bywają pieszymi, że nie zawsze obserwują świat zza stalowej ściany, jaką jest karoseria ich samochodu. Nie potrzebujemy emocji i podziałów tylko zrozumienia, że kierowcy i piesi tworzą jeden, wspólny organizm o nazwie ruch drogowy. Dlatego warto pamiętać o kilku zachowaniach, które ułatwią nam wszystkim wspólne funkcjonowanie.
Do kierowców:
Do pieszych:
W 2020 r. w Polsce, mimo ograniczenia natężenia ruchu spowodowanego pandemią, piesi byli ofiarami co czwartego wypadku (5232, czyli 22,2 proc.). Zginęło w nich 621 pieszych (25,3 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków). 7 na 10 wypadków z ich udziałem spowodowali kierowcy. Najczęstsza przyczyna potrąceń? Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu (64,2%). Do ponad połowy wypadków (51,2%) doszło na oznakowanych przejściach. Zginęło w nich 197 osób. A dlaczego? Bo wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak prędkość przekłada się na śmiertelność pieszych.