Pierwszeństwo pieszych. Dobre wieści, choć spóźnione. Rząd planuje jedną z największych kampanii w historii KRBRD

Przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych będą poprzedzone wielką kampanią informacyjną. To bardzo dobra wiadomość i dla kierowców, i dla pieszych. Niepokoi tylko fakt, że nie wszystko jest jeszcze gotowe.

Od 1 czerwca 2021 r. piesi będą mieli pierwszeństwo nie tylko znajdując się na przejściu dla pieszych, ale już na nie wchodząc. Wielokrotnie pisaliśmy o tym na łamach Moto.pl, przestrzegając jednocześnie przed rozpowszechnianiem fałszywej tezy, jakoby od czerwca piesi nabywali bezwzględne pierwszeństwo (tekst w ramce poniżej).

Pierwszeństwo pieszych. Wielka akcja edukacyjna

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, czyli rządowy organ doradczy i pomocniczy w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego, zorganizuje jedną z największych akcji edukacyjnych w swojej historii.

Planujemy ogólnopolską kampanię informacyjną o nadchodzących zmianach w prawie o ruchu drogowym

- zapowiedział w rozmowie z PAP, sekretarz KRBRD Konrad Romik.

To bardzo ważna informacja. Od wielu miesięcy wiadomo, że przepisy wejdą w życie w połowie roku. Wokół nich narosło wiele nieprawdziwych i wręcz niebezpiecznych teorii, które trzeba wyjaśnić w ogólnopolskiej, trwającej przez długi czas kampanii informacyjno-edukacyjnej. Obecnie wyłaniani są jej przyszli realizatorzy.

Kampania edukacyjna związana z pierwszeństwem pieszych wystartuje jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów. Kiedy dokładnie? Tego na razie nie wiadomo. To niepokojące, bo do zmiany przepisów pozostały niespełna dwa miesiące. Kampania powinna być już gotowa. Trudno powiedzieć, jakie będą jej efekty, jeśli będzie realizowana w pośpiechu.

Zgodnie z planem KRBRD największe nasilenie przekazów medialnych nastąpi 1 czerwca i w kolejnych dniach. Rada chce, by wszystkie działania edukacyjne trwały do końca roku.

Mamy nadzieję, że kampania będzie trwała aż do końca 2021 roku, w taki sposób, abyśmy mieli wielomiesięczne narzędzie do informowania uczestników ruchu drogowego zarówno o samych zmianach jak i o wadze tych zmian

- powiedział Romik.

Jak podejść do nowych przepisów

W debacie na temat pieszych kierowcy często zapominają, że też bywają pieszymi, że nie zawsze obserwują świat zza stalowej ściany, jaką jest karoseria ich samochodu. Nie potrzebujemy emocji i podziałów tylko zrozumienia, że kierowcy i piesi tworzą jeden, wspólny organizm o nazwie ruch drogowy. Dlatego warto pamiętać o kilku zachowaniach, które ułatwią nam wszystkim wspólne funkcjonowanie.

Do kierowców:

  • Zawsze zwalniaj przed przejściem dla pieszych i obserwuj jego okolice. Nie musisz czytać w myślach pieszemu. Po prostu bądź gotowy, by ustąpić mu pierwszeństwa, jeśli zajdzie taka potrzeba. Zawsze.
  • Traktuj przejścia dla pieszych i ich okolice jak drogi z pierwszeństwem przejazdu. Kiedy znajdujesz się na drodze podporządkowanej, ustępujesz pierwszeństwa nie tylko tym samochodom, które już znajdują się na skrzyżowaniu, ale również tym, które się do niego zbliżają i mają przed tobą pierwszeństwo. Tak samo traktuj przejścia dla pieszych i samych pieszych.

Do pieszych:

  • Nie stój w okolicach przejść dla pieszych, jeśli nie zamierzasz przez nie przejść. Wprowadzasz niepotrzebną niepewność wśród kierowców.
  • Nie wchodź na przejście, jeśli widzisz pędzący samochód. Nawet jeśli jego kierowca cię zauważy, może nie zdążyć wyhamować. Na drodze nie chodzi o to, by za wszelką cenę korzystać z przysługującego nam pierwszeństwa. Chodzi o bezpieczne dotarcie do celu.
  • Jeśli chcesz przejść przez przejście, staraj się nawiązać kontakt wzrokowy z kierowcą. Będziesz mieć pewność, że cię widzi i dobrze odczytuje twoje zamiary.
  • Nie bierz za pewnik tego, że jeśli jeden kierowca zatrzymał się, by ustąpić ci pierwszeństwa, drugi zrobi to samo. Jeśli droga, przez którą przechodzisz, ma więcej niż jeden pas, upewnij się, że kierowcy stojący na wszystkich pasach zatrzymali się przed przejściem.
  • Jeśli coś ogranicza ci widoczność na przejściu dla pieszych to zakładaj, że po niewidocznym dla ciebie fragmencie drogi pędzi kierowca, który cię nie widzi. Zawsze stosuj zasadę ograniczonego zaufania.
Zobacz wideo Piesi bezpieczni na pasach? Wydarzenia z tego roku pokazują, że zawsze trzeba być czujnym

Piesi muszą być chronieni

W 2020 r. w Polsce, mimo ograniczenia natężenia ruchu spowodowanego pandemią, piesi byli ofiarami co czwartego wypadku (5232, czyli 22,2 proc.). Zginęło w nich 621 pieszych (25,3 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków). 7 na 10 wypadków z ich udziałem spowodowali kierowcy. Najczęstsza przyczyna potrąceń? Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu (64,2%). Do ponad połowy wypadków (51,2%) doszło na oznakowanych przejściach. Zginęło w nich 197 osób. A dlaczego? Bo wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak prędkość przekłada się na śmiertelność pieszych.

Więcej o: