Pierwsza umowa na zaprojektowanie Wschodniej Obwodnicy Warszawy została podpisana w czerwcu 2019 roku. Jednak niecały rok później, w maju 2020, GDDKiA zerwała umowę z nierzetelnym wykonawcą. Powodami odstąpienia były m.in. zbliżający się termin zakończenia umowy, niskie zaawansowanie procentowe realizacji projektu oraz małe zaangażowanie wykonawcy. Projektant w ciągu 12 miesięcy był zobowiązany opracować pełną dokumentację m.in. geologiczno-inżynierską i hydrogeologiczną, a z zadania wywiązał się w 30 proc.
Ogłoszono więc nowy przetarg na kontynuację opracowania koncepcji programowej dla odcinka drogi ekspresowej S17 Wschodniej Obwodnicy Warszawy pomiędzy węzłami Ząbki i Warszawa Wschód. Wybrano ofertę firmy IVIA, z którą w marcu GDDKiA planuje podpisać umowę.
Zadaniem projektanta będzie kontynuacja opracowywania dokumentacji zawierającej szczegóły techniczne, takie jak na przykład zajętość terenu pod przyszłą drogę ekspresową. Projektant przeprowadzi również szczegółowe badania warunków geologicznych.
Droga ekspresowa S17 o długości ok. 16,3 km biegnie pomiędzy węzłami Drewnica i Lubelska. Stanowi część Warszawskiego Węzła Drogowego i została podzielona na trzy odcinki:
Trasa będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Wybudowanych zostanie pięć węzłów:
GDDKiA podaje, że po pozyskaniu finansowania na etap realizacji robót, zostanie ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy, który zrealizuje zadanie w systemie Projektuj i buduj. Szacowane lata realizacji to 2023-2025. Z kolei na trzecim odcinku pomiędzy węzłami Warszawa Wschód (Zakręt) i Lubelska trwają prace budowlane. Zgodnie z umową termin zakończenia robót upływa w kwietniu 2021 r. W rozpatrywaniu są roszczenia wykonawcy w zakresie wydłużenia czasu na ukończenie.