W zeszłym roku zezłomowaliśmy ponad 400 tys. samochodów. Najwięcej opli i volkswagenów

Dokładnie 405 204 samochody osobowe wyrejestrowano w Polsce z powodu demontażu. Wydaje się, że to dużo, ale pod tym względem rok 2020 był wyjątkowo słaby. W poprzednich latach pozbyliśmy się znacznie większej liczby starych aut.

Ile w Polsce złomuje się samochodów rocznie?

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR podaje, że w 2020 r. w Polsce wyrejestrowano z powodu demontażu 405 204 samochody osobowe. Pod tym względem zanotowaliśmy spory spadek. W porównaniu z rokiem 2019 r. o 13,6 proc. Jeszcze większą różnicę zobaczymy, kiedy zeszły rok zestawimy z 2018 r., kiedy to na złom trafiło ponad pół miliona samochodów. To aż 19,6 proc. mniej samochodów. - O ile dwucyfrowy spadek 2020 vs 2019 można częściowo wytłumaczyć trwającą pandemią - w miesiącach marzec, kwiecień, maj widać wyraźny spadek odnotowanych wyrejestrowań - to jednak systematycznie zmniejszająca się liczba pojazdów zgłaszanych do demontażu powinna niepokoić. Według przedstawicieli Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów (FORS), głównym powodem takiej tendencji jest rozwijająca się szara strefa - komentują eksperci IBRM.

Na złom trafiają przede wszystkim samochody ponad dwudziestoletnie. Najwięcej zezłomowaliśmy tych z rocznika 1999 - to dokładnie 62 030 sztuk, czyli 15 proc. całości. Z dróg zniknęło też dużo aut z roczników:

  • 1998 r. - 50 684 szt.
  • 2000 r. - 49 529 szt.
  • 1997 r. - 39 764 szt.
  • 2001 r. - 33 718 szt.
  • 1996 r. - 31 223 szt.
  • 2002 r. - 25 197 szt.
  • 1995 r. - 21 142 szt.
  • 2003 r. - 19 262 szt,
  • 1994 r. - 14 479 szt.

Rząd rozważa powrót do projektu zmian w podatku akcyzowym od samochodów, aby wwóz starych używanych aut z importu nie opłacał sięImport używanych w 2020 r. Ściągamy te same auta, ale coraz starsze. Padła kolejna granica

Jakie samochody zniknęły z polskich ulic w 2020 r.?

Stacje demontażu odwiedzają osoby prywatne. Ze statystyk wynika, że zaledwie jeden procent zdemontowanych pojazdów należało do firm. Z ulic znikają głównie samochody z silnikami benzynowymi (71,4 proc.). Nikogo nie powinno też dziwić, które marki i modele przodują w statystykach. Wcale nie zależą od jakości samochodów, a ich popularności. To prosta zależność. Im dana marka cieszyła się większym zainteresowaniem przed laty, tym więcej jej samochodów trafia teraz do demontażu. Stąd obecność w czołówce opli, volkswagenów i fiatów:

  • Opel - 64 522 szt.
  • Volkswagen - 52 052 szt.
  • Fiat - 48 061 szt.
  • Renault - 39 061 szt.
  • Ford - 36 199 szt.
  • Daewoo - 22 443 szt.
  • Audi - 15 791 szt.
  • Peugeot - 15 693 szt.
  • SEAT - 13 172 szt.
  • Skoda - 11 939 szt.

A jak to wygląda, kiedy spojrzymy na konkretne modele? Tutaj również mamy dla was pierwszą dziesiątkę:

  1. Opel Astra - 26 567 szt.
  2. Volkswagen Golf - 21 007 szt.
  3. Opel Corsa - 15 770 szt.
  4. Fiat Seicento - 15 413 szt.
  5. Opel Vectra - 14 734 szt.
  6. Fiat Punto - 12 590 szt.
  7. Volkswagen Passat - 12 502 szt.
  8. Volkswagen Polo - 12 409 szt.
  9. Ford Focus - 12 408 szt.
  10. Ford Mondeo - 10 112 szt.
Zobacz wideo Dziecko wypadające z auta, utknięcie na torach, jazda pod prąd, czyli dziwne sytuacje na drogach z 2020 roku
Więcej o: