Nowa Lada Niva będzie najtańszym SUV-em w Europie. Renault chce powtórzyć sukces Dacii Duster
Nowa Lada Niva (koncern Renault używa angielskiej transkrypcji rosyjskiej nazwy) wciąż pozostanie spartańskim autem, ale będzie zbudowana według zupełnie innej recepty niż dotychczasowy, produkowany głównie na rynek rosyjski, model.
Zamiast terenowego auta o spartańskiej powstanie nowoczesny kompaktowy SUV. Już widzimy grymas niesmaku na twarzach fanów prawdziwego off-roadu, ale Renault sądzi, że jest ich znacznie mniej niż potencjalnych nabywców prostego SUV-a.
Szef koncernu Renault Luca de Meo nie zdradził wielu szczegółów na temat nadchodzącego modelu Niva, ale ujawnił sporo informacji dotyczących globalnej ekspansji marki Łada. Największy rosyjski producent AwtoWAZ (ang. AvtoVAZ) jest pod kontrolą aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi od 2014 roku.
Od 1977 roku do tej pory w zakładach w Togliati powstaje klasyczna Łada Niva model WAZ-2121. Od 2006 roku jest oferowana pod nazwą Łada 4x4, a w 2021 r. zmieni nazwę na Niva Legend (WAZ-21214). To z okazji 45-lecia rozpoczęcia produkcji tego modelu. Aktualnie jest wytwarzania druga generacja tego samochodu, opracowana w 1998 roku. Mimo przestarzałej konstrukcji technicznej Łada Niva WAZ-2121 to wciąż niezły samochód terenowy.
Klasyczna Niva jest lubiana ze względu na niską cenę, prostą budowę oraz niskie koszty eksploatacji i serwisu. Poza Rosją ma więcej miłośników niż model, którym chciano ją zastąpić. Zaokrąglony pięciodrzwiowy Chevrolet/Łada Niva 2 WAZ-2123 powstał, gdy właścicielem AwtoWAZ był koncern General Motors.
Lada Niva Legend fot. Lada
Nowa Lada Niva będzie tanim nowoczesnym SUV-em i może powtórzyć sukces Dacii
Niva nowej generacji ma być zupełnie innym samochodem niż poprzedniczki. Wciąż dość spartańskim, ale znacznie bardziej nowoczesnym i z pewnością delikatniejszym. Będzie opracowana na tej samej platformie CMF-B, co inne nieduże samochody koncernu Renault i otrzyma samonośne nadwozie.
Można by napisać, że powstanie z myślą o rynkach krajów rozwijających się, ale to nie będzie cała prawda. Międzynarodowy sukces Dacii Duster i innych modeli rumuńskiej marki pokazał, że również w rozwiniętych krajach jest zapotrzebowanie na proste i niedrogie samochody. Nowa Lada Niva ma powtórzyć ten sukces.
Aby się odróżniać od Dacii Duster, ma być od niej tańsza i gorzej wyposażona. Szczególnie po modernizacji z 2017 roku Duster jest częściej wybierany przez mieszkańców miast niż rolników i leśników. Niva ma wykorzystać ten trend. Można sobie łatwo wyobrazić, że przejmie klientów zainteresowanych najtańszymi odmianami Dustera.
W podstawowej wersji Niva raczej będzie mieć napęd na przednią oś i benzynową jednostkę napędową. Koncern Renault może użyć turbodoładowanej jednostki 1,2 l o mocy 125 KM. Starszy wolnossący sinik o poj. 1,6 l i mocy 114 KM zostanie raczej wycofany z produkcji. Jednego można być pewnym. Nie będzie w niej żadnych luksusów, a proste wyposażenie zostanie zrekompensowane bardzo atrakcyjną ceną.
Na razie producent pokazał wyłącznie pojedynczą komputerową wizję wyglądu przyszłego modelu. Wersję produkcyjną mamy poznać w 2024 roku. Będzie jednym z pięciu modeli marki Lada zaprezentowanych na europejskim rynku w pierwszej połowie aktualnej dekady.
To śmiały plan, ale dyrekcja Renault uważa, że Łada jest zbyt mocną marką, aby ograniczać jej zasięg wyłącznie do rosyjskiego rynku. W przeszłości udało się skutecznie wypromować Dacię, więc trzeba iść za ciosem.
Ile może kosztować nowa Lada Niva? Prawdopodobnie będzie najtańszym SUV-em w Europie. To znaczy, że musi przebić ceną bazową odmianę Dustera, która w ostatnich latach wzrosła w Polsce z efektownych 39 900 zł do 48 900 zł. Możliwe też, że wydarzy się coś przeciwnego - cena Dacii Duster zostanie podniesiona, żeby zrobić na rynku miejsce dla Nivy.
-
"Pojechałem po pewne 16 tysięcy, na miejscu zaproponowali mi 12", czyli jak działają komisy
-
Jazda na zbyt niskich obrotach może być bardzo kosztowna. Zapomnij o słowach instruktora
-
Wlałem złe paliwo. Co robić? Na pewno nie używaj odkurzacza. Musisz działać jak najszybciej
-
Przebój pośród crossoverów. Funkcjonalny, szybki i rozsądnie wyceniony
-
Opinie Moto.pl: Toyota Mirai II. Zwykły samochód. Tylko, że z przyszłości
- Prawo wodorowe - nadchodzi nowe. Czy to będzie rewolucja? Poprosiliśmy o komentarz ekspertów
- Opinie Moto.pl: BMW Z4 M40i. Dla takich samochodów czekam na lato
- Czy ładowanie hybryd typu plug-in podczas jazdy się opłaca? Wyniki nas zaskoczyły
- Triki i podstępy handlarzy samochodów, które wykryjesz samodzielnie. Wystarczą zdjęcia
- 20 rzeczy, których nie wiecie o Ferdynandzie Porsche. Wszystkie sekrety wielkiego konstruktora i wynalazcy
Forum
- OTRok pandemii:co zrobili media,politycy,eksperci? (12)
- Co jaki czas należy wymienić opony? (15)
- Diesel... (29)
- Kolejne auto, którego nigdy nie kupię (24)
- Why U.S. Malls Are Disappearing i e-grazyny (16)
- OT - jak to jest, że jest odwrotnie....? (84)
- rakieta SpaceX wybuchła - piękna katastrofa:) (24)
- Wreszcie jakaś optymistyczna wiadomość ? (36)
- OT Vogon - Włochy, pytanie (74)
- "OT", przykrość ? (19)