BMW M5 CS po raz pierwszy. Limuzyna szybsza od Porsche 911 GT3 [WIDEO]

Szef sportowego działu BMW Marcus Flasch postanowił pod koniec roku zacząć kusić nowym modelem BMW 5 CS. Niedawno prototyp sportowej limuzyny okazał się szybszy na torze Lausitzring od Porsche 911 GT3. Oficjalna premiera BMW M5 CS odbędzie się za około miesiąc.

Na razie szef sportowego oddziału BMW tylko uchylił rąbka tajemnicy na krótkim wideo. I to dosłownie: pokazał koło, fragment atrapy chłodnicy i reflektor. Po raz pierwszy w historii wyjątkowe litery CS znalazły się na sportowej limuzynie klasy średniej.

Co oznaczają? BMW twierdzi, że to to skrót od słów "Club Sport". Takie oznaczenie zadebiutowało w modelu "neue klasse" w latach 60. XX wieku, ale jest bardziej znane z o jeden numer większych kultowych modeli z serii E9. Pierwszy z nich nosił oznaczenie BMW 2800 CS i był sportową lżejszą odmianą eleganckiego coupe, którego linie zaprojektował słynny Wilhelm Hofmeister.

Potem pojawiły się piękne wersje 3.0 CS, 2.5 CS, a nawet szalona 3.0 CSL. Teraz dwuliterowy skrót trafił na karoserię najnowszego BMW z serii 5, oznaczonego wewnętrznym kodem G30. Nowy model bazuje na modelu M5 Competition, ale poprawionym pod kątem właściwości sportowych.

BMW M5 CS będzie miało silnik V8 o poj. 4,4 litra oraz mocy 635 KM, podobnie jak model Competition w 2021 roku, ale dodatkowo zostało odchudzone o 70 kg. Nie do końca wiadomo w jaki sposób tak znacząco obniżono masę własną samochodu. Możemy się spodziewać wielu elementów karoserii i wnętrza wykonanych ze stopów aluminium i laminatów włókna węglowego.

Na pewno z takich materiałów powstały kubełkowe fotele. Co ciekawe, w kabinie BMW M5 CS będą tylko cztery miejsca. Możemy spodziewać się dwóch oddzielnych siedzeń również w drugim rzędzie. Tego na razie nie pokazał Marcus Flasch. Za to na zewnątrz możemy podziwiać kute obręcze kół, pod którymi kryją się czerwone zaciski węglowo-ceramicznych hamulców. Przednie reflektory mają światła pozycyjne w rasowym żółtym kolorze.

BMW M5 Competition
BMW M5 Competition fot. BMW

Nowe BMW M5 CS przejechało niemiecki tor szybciej niż Porsche 911 GT3

Na razie więcej szczegółów nie znamy, a przynajmniej nie zostały oficjalnie zdradzone. Ale niedawno nowe BMW M5 CS w kamuflażu zostało sfilmowane na niemieckim torze Lausitzring, który pokonało w czasie 1:31,88 s - krótszym od wielu sportowych aut pełnej krwi, w tym opracowanej na tory wyścigowe wersji Porsche 911 GT3. Wprawdzie chodzi o model Porsche poprzedniej generacji 991, ale jego następca jeszcze oficjalnie nie pojawił się w sprzedaży.

Porsche 911 GT3 992 zadebiutuje w podobnym czasie, co nowe BMW M5 CS G30 i wtedy przyjdzie czas na prawdziwy pojedynek. Nawet jeśli bawarska limuzyna go przegra, nie będzie to żadna ujma dla o wiele cięższego, większego i czteromiejscowego sedana z M GmbH.

Tak znakomite osiągi BMW M5 CS przynajmniej częściowo zawdzięcza nowej koncepcji napędu, którą sportowy oddział wdraża w kolejnych modelach znaczkiem M od kilku lat. Chodzi o nowoczesny układ przeniesienia napędu na cztery koła, który znacznie skuteczniej przekazuje potężne momenty obrotowe współczesnych turbodoładowanych silników. W przypadku modelu BMW M5 Competition oraz CS musi sobie poradzić z przeniesieniem na nawierzchnię aż 750 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Dzięki temu, że robi to skutecznie BMW M5 Competition przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,3 sekundy, a przy okazji osiąga prędkość 305 km/h, której nie ogranicza sportowy napęd M xDrive. Niebawem przekonamy się o ile lepszy od niego będzie nowy ekskluzywny model BMW M5 CS.

Więcej o: