W sobotę 19 grudnia otwarto obwodnicę Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10. Dwujezdniowa droga ekspresowa ma długość 17,8 km. Powstanie obwodnicy miało jeden główny cel - wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego. Przez samo centrum Wałcza przejeżdżało ponad trzy tysiące ciężarówek na dobę.
Łączna wartość inwestycji to około 657 mln zł. Budowa obwodnicy była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, wysokość dofinansowania UE wyniosła 264,8 mln zł.
Obwodnica Wałcza omija miasto od północy. To dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Na trasie powstało 13 wiaduktów, dwa mosty, dwie estakady i cztery wiadukty ekologiczne. Połączenie z innymi drogami zapewniają cztery węzły drogowe:
Wałcz do tej pory był miastem szczególnie obciążonym ruchem tranzytowym. Przez miasto prowadzą dwie drogi krajowe (DK10 i DK22) oraz dwie wojewódzkie (DW163 i DW178). Układ komunikacyjny wewnątrz miasta w zasadzie nie zmienił się od 1945 roku, a tranzyt skupiał się w centrum miasta, mieszając się z ruchem lokalnym. W efekcie przejazd przez Wałcz potrafił zająć nawet godzinę. Teraz obwodnica w ciągu trasy S10 wyprowadzi główną część ruchu z miasta, a kierowcy jadący ze Szczecina przez Piłę i Bydgoszcz do Warszawy ominą korki w Wałczu.
Kierowców czekają jeszcze drobne utrudnienia spowodowane przebudową włączenia węzła Wałcz Zachód do dawnego przebiegu DK10. Droga musi być całkowicie przebudowana na odcinku około 300 metrów, a prac tych nie można zrealizować „pod ruchem”. Dlatego od połowy stycznia 2021 roku węzeł Wałcz Zachód będzie zamknięty. Ruch będzie skierowany na pozostałe węzły. Prace mają się zakończyć w kwietniu, wówczas węzeł zacznie ponownie funkcjonować.