Nowa Honda Civic. Wygląda grzecznie i ma hybrydowy napęd [WIDEO]

Honda zaprezentowała prototyp modelu Civic 11. generacji. Po trzech szalonych wersjach kompaktowy samochód wyraźnie zgrzeczniał i wrócił do swoich korzeni. Przynajmniej pod względem wyglądu, bo pod maską kryje się hybrydowy napęd.

Zgodnie z historyczną regułą pierwszy publiczny pokaz dotyczy wersji sedan, popularne zwłaszcza w USA. Wkrótce dołączą do niej odmiany: hatchback, coupe, a w końcu i sportowy Type R. Stylistyka pozostanie spójna we wszystkich wersjach, włącznie z europejskim 5-drzwiowym modelem. Premiera produkcyjnej wersji najpopularniejszej Hondy czeka nas w 2021 roku.

Wygląd zewnętrzny kompaktowej Hondy Civic w czterodrzwiowej odmianie nadwozia szokuje, ale tym razem dojrzałością. Nie ma w nim miejsca na szalone linie. Przypomina amerykańskiego Accorda w wersji mini albo niemieckich konkurentów. Według wszelkich informacji wygląd wersji produkcyjnej nie ulegnie zmianie w porównaniu z zaprezentowanym prototypem.

Zachowawcza stylistyka może wynikać z różnych powodów, ale na pewno żadnym z nich nie był niski poziom sprzedaży poprzednich wersji. Każdy Civic w historii to komercyjny hit. Prawdopodobnie japoński producent chciał dopasować kompaktowy model wyglądem do reszty aktualnej gamy, a być może też bardziej przyciągnąć uwagę starszych klientów.

Nowa Honda Civic została pokazana na Twitchu

Stoi to w sprzeczności ze sposobem prezentacji - najnowsza Honda została zaprezentowana na platformie streamingowej dla graczy Twitch. To chyba znaczy, że nowy Civic, tak jak poprzednie generacje, ma podobać się wszystkim: od nastolatków, po emerytów.

Konstruktorzy i projektanci nowego Civika nie ukrywają, że to w pewnym sensie powrót do korzeni. Model 11. generacji ma nawiązywać do przeszklonego nadwozia Civika numer 3 z lat 80-tych. Jego wnętrze zostało zaprezentowane wyłącznie na komputerowym szkicu i ma być oazą spokoju, dzięki której jego właściciele dobrze rozpoczną każdy dzień.

Honda Civic Prototype
Honda Civic Prototype fot. Honda

To znaczy, że również jest pozbawione kontrowersyjnych elementów stylistycznych, za to grzeczne i ergonomiczne. Honda nie zdradziła żadnego szczegółu dotyczącego napędu nowego Civika, jednak od lat firma zapowiada bardzo intensywną elektryfikację swojej oferty.

Można być niemal pewnym, że w produkcyjnej odmianie znajdą się wyłącznie bezobsługowe napędy hybrydowe. Japoński producent do dyspozycji w tej chwili ma dwie wersje. Słabsza pracuje w aktualnym modelu Jazz e:HEV i i jest skonstruowana na bazie silnika benzynowego o poj. 1,5 l, a dzięki wspomaganiu silnikiem elektrycznym system osiąga moc 109 KM.

Honda Civic będzie mieć napęd hybrydowy, być może w dwóch odmianach

Drugi, mocniejszy napęd hybrydowy i-MMD pracuje w SUV-ie Honda CR-V Hybrid. W nim podstawą jest dwulitrowy silnik, a cały system rozwija moc 184 KM. Hybrydowe napędy Hondy działają bez tradycyjnej skrzyni biegów. Przekazywaniem momentu obrotowego na koła zajmuje się w nich silnik elektryczny.

Która wersja hybrydowego napędu trafi do Civika? Najprawdopodobniej obie, bo to globalny i najpopularniejszy model tej marki dostępny w trzech wersjach nadwozia. Klienci z różnych zakątków świata mają odmienne potrzeby.

 

Mocniejsza wersja hybrydowego napędu najpewniej posłuży też do skonstruowania sportowego Civika Type R 11. generacji. Honda już zapowiedziała, że będzie taki model. Zwieńczy gamę nowego Civika najwcześniej w 2022 roku. Tak jak w poprzednio, poczekamy na niego najdłużej, za to jego moc znacznie przekroczy 300 KM.

Honda Civic Type R powstanie, może mieć nawet 400 KM

Plotkuje się też o napędzie AWD - hybrydowym przedniej osi i dwóch silnikach elektrycznych napędzających tylne koła, odwrotnie niż w supersportowym modelu NSX. To byłaby ciekawa, ale kosztowna koncepcja. Civic nawet w wersji Type R jest poplarnym samochodem i producent raczej pozostanie przy napędzie wyłącznie na przednią oś. Takie rozwiązanie nie przeszkadza sportowemu Civikowi aktualnej generacji być jednym z najlepszych "hot hatchów" na rynku.

Wiosną 2021 roku okaże się jakie szczegóły techniczne kryje grzeczna karoseria Civika 11. generacji. Wtedy japońska firma chce oficjalnie zaprezentować model produkcyjny. W kolejnych latach być może ujrzymy też jego odmianę z napędem całkowicie elektrycznym. Czasy się zmieniają, a Honda nie chce przespać rewolucji.

Honda Civic Prototype
Honda Civic Prototype fot. Honda
Więcej o: