Już jest nowa Toyota Hilux. Miałam nią dzisiaj jeździć, ale nie wyszło

Na rynku właśnie debiutuje nowa Toyota Hilux. Pod maskę trafił mocniejszy silnik 2.8, a stylistyka "woła roboczego" z Japonii została gruntownie odświeżona. Co jeszcze zmieniło się w jednym z najlepiej sprzedających się pick-up'ów na świecie?

Dzisiaj miała odbyć się oficjalna prezentacja nowej Toyoty Hilux. Zapowiedzi brzmiały pięknie - prywatny las w Ascheim pod Monachium w Niemczech to spore możliwości terenowe. A tych przecież Hiluxowi nie brak. Do ostatniej chwili zastanawiałam się czy pojadę. Niestety czasy mamy jakie mamy - w sobotni poranek okazało się, że będę musiała zadowolić się informacją prasową.

Toyota Hilux Invincible 2020Toyota Hilux Invincible 2020 Toyota

Nowe wcielenie bestsellera

Toyota Hilux to jeden z moich ulubionych pick-up'ów. Nie umiem wyjaśnić swojego zboczenia na punkcie tych aut, ale często mając do wyboru coś z klasy premium lub pick-up'a, ku zdziwieniu moich redakcyjnych kolegów wybieram woła roboczego z paką. I poprzednia Toyota Hilux była jednym z moich ulubieńców. Toporna, "łopatologiczna", tereno- i amatoroodporna.

Aktualnie mamy ósmą generację Toyoty Hilux. Japoński wół roboczy zyskał odświeżony, bardziej cywilizowany wygląd, lepsze wyposażenie i - o dziwo - mocniejszy silnik. W dobie downsizingu dodanie do silnika 2.4 D-4D jednostki o objętości skokowej 2,8 litra nie jest czymś oczywistym. Ale po kolei.

Zobacz wideo

Toyota Hilux Invincible 2020Toyota Hilux Invincible 2020 Toyota

Odświeżony wygląd

Przód nowego Hiluxa został całkowicie przeprojektowany. Pojawił się nowy, trójwymiarowy grill i zmieniony przedni zderzak. Auto wygląda na większe i potężniejsze, co lepiej oddaje jego off-road'owy charakter. Opcjonalnie mamy dostępne oświetlenie LED z przodu i z tyłu, 18-calowe czarne polerowane koła aluminiowe oraz nowy metalizowany kolor nadwozia Oxide Bronze.

Nowy Hilux Invincible z podwójną kabiną mierzy 5325 mm długości, 1900 mm szerokości i 1815 mm wysokości, czyli jest o 5 mm krótszy, ale aż o 45 mm szerszy od poprzednika. O możliwościach terenowych Hiluxa świadczy prześwit 310 mm (w wersji z podwójną kabiną), możliwość brodzenia na głębokości 700 mm, kąty natarcia i zejścia odpowiednio 29 i 26 stopni oraz zdolność pokonywania wzniesień pod kątem 42 stopni. W zależności od rodzaju kabiny, długość przedziału ładunkowego wynosi od 1525 mm do 2315 mm. Wszystkie wersje nadwozia (pojedyncza, półtorej i podwójna kabina) z napędem 4x4 mają ładowność do 1 tony i mogą ciągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony.

Toyota Hilux Invincible 2020Toyota Hilux Invincible 2020 Toyota

Toyota Hilux Invincible 2020Toyota Hilux Invincible 2020 Toyota

Nowy silnik

W ofercie nowej Toyoty Hilux pojawiła się nowa jednostka napędowa. Mowa o silniku wysokoprężnym o objętości skokowej 2,8 litra, który generuje moc 204 KM i maksymalny moment obrotowy 500 Nm (dla skrzyni manualnej 420 Nm). Silnik 2.8 jest dostępny z podwójną kabiną, napędem 4x4 i 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną. Z automatem rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,7 s (o 2,1 s szybciej niż silnik 2.4).

To jednak nie jedyna pozycja w gamie - w ofercie nadal została wersja z silnikiem 2.4 D-4D. Jest on sparowany z 6-biegową skrzynią manualną i występuje ze wszystkimi rodzajami nadwozia (pojedynczą, półtorej i podwójną kabiną) oraz z napędem 4x2 i 4x4. Automatyczna 6-biegowa skrzynia jest dostępna tylko dla nadwozia z podwójną kabiną.

Toyota Hilux Invincible 2020Toyota Hilux Invincible 2020 Toyota

Pogromca bezdroży

Celem odświeżenia Hiluxa była głównie poprawa komfortu jazdy po asfaltowych drogach przy zachowaniu możliwości off-roadowych. Bo jednak pusty pick-up zbudowany na ramie (Hilux to jeden z ostatnich przedstawicieli samochodów opartych na takiej konstrukcji) po zwykłych drogach prowadzi się nieco inaczej, niż samochód osobowy. Dlatego sztab inżynierów pracujących nad nowym Hiluxem mocno przyłożył się do układu jezdnego.

W nowej odsłonie poprawiono przednie i tylne amortyzatory, dzięki czemu jazda ma być bardziej płynna i mamy mniej odczuwać nierówności. Tylne zawieszenie z resorami piórowymi zostało zoptymalizowane, aby połączyć możliwości off-roadowe, których oczekuje się od roboczego terenowego pick-up'a, z komfortem jazdy i stabilnością prowadzenia jak w SUV-ie.

Nowy Hilux ma jeszcze lepiej radzić sobie w terenie za sprawą elektronicznego systemu działającego jak mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD. Jest dostępny w wersjach 4x4 i działa w trybie jazdy z napędem na jedną oś, zwiększając przyczepność na luźnej nawierzchni.

Toyota Hilux Invincible 2020Toyota Hilux Invincible 2020 Toyota

Lepsze wyposażenie

Odświeżono nie tylko wygląd zewnętrzny, kabina też potrzebowała powiewu nowoczesności. Dlatego pojawił się nowy wzór zegarów i 8-calowy ekran dotykowy na środku konsoli centralnej. Na szczęście wbrew współczesnej modzie, dookoła ekranu zostały fizyczne przyciski ułatwiające obsługę podczas prowadzenia. Nowa wersja systemu multimedialnego jest też wyposażona w złącza Apple CarPlay i Android Auto.

Na liście wyposażenie znajdziemy m.in. inteligentny kluczyk, przycisk Start, nawigację satelitarną, automatyczną klimatyzację, przednie i tylne czujniki parkowania oraz system nagłośnienia klasy premium JBL z 9 głośnikami oraz 8-kanałowym wzmacniaczem 800 W. Samochód będzie dodatkowo wyposażony m.in. w elektryczną roletę na bagażnik, orurowanie kapotażowe bagażnika oraz stopnie boczne.

Toyota Hilux Invincible 2020Toyota Hilux Invincible 2020 Toyota

Topowy Hilux Invincible

W ofercie nowego Hiluxa pojawi się wersja wyposażenia Invincible, która powstała z myślą o kierowcach, którzy korzystają z pick-up'a rekreacyjnie. Czyli teoretycznie dla kogoś takiego jak ja - kogoś, kto lubi pick-up'y "bo tak", ale nie korzysta z nich jak z typowego auta użytkowego. Kogoś, kto potrzebuje czegoś bardziej komfortowego i dobrze wyposażonego, przy jednoczesnych możliwościach terenowych i transportowych.

Hilux Invincible jest bardziej dopracowany stylistycznie i w standardzie ma najbogatsze wyposażenie. Wyglądem rożni się od pozostałych specyfikacji. Odmianę Invincible można poznać po inaczej zaprojektowanym przednim grillu zintegrowanym ze zderzakiem i przednią osłoną podwozia. W rogach zderzaka zamontowano światła przeciwmgielne w obudowie o specjalnym wzorze. Pojawiły się też nakładki na błotniki, inne klamki, obudowy lusterek i detale na klapie bagażnika oraz polerowane koła aluminiowe z czarnym wykończeniem.

We wnętrzu wersja Invincible wyróżnia się innymi zegarami, czarnymi akcentami i specjalnym wzorem inteligentnego kluczyka. Przednie i tylne drzwi zostały wyposażone w podświetlenie clear blue, a na pokład trafiły fotele z perforowanej skóry. Standardowo w tej wersji znajduje się także automatyczna klimatyzacja i zestaw nagłośnienia marki JBL.

Toyota Hilux Invincible 2020Toyota Hilux Invincible 2020 Toyota

Nowe wcielenie legendy

Toyota Hilux to samochód legenda. To jeden z ostatnich pick-up'ów na rynku zbudowany na ramie. Doczekaliśmy się ośmiu generacji, a pierwszy Hilux debiutował w 1968 roku. Wiele razy model ten udowadniał swoją siłę w kwestiach terenowych. Wystarczy wspomnieć o takich osiągnięciach jak zdobycie Bieguna Północnego, wjazd na wulkan na Islandii czy zwycięstwo w Rajdzie Dakar w 2019 roku. Hilux jest też regularnie wykorzystywany do wypraw przez Antarktydę. I rzeczywiście jest coś w tym aucie co sprawia, że ciągle o nim pamiętam.

Pierwszy raz za kierownicę Hiluxa wsiadłam jakieś 7-8 lat temu. Pojechałam na poligon w asyście dwóch kolegów w autach przystosowanych do off-road'owych wypraw. Byłam wtedy żółtodziobem, a mimo to ani razu nie ugrzęzłam i nie trzeba było mnie wyciągać. Kilka miesięcy później pojechałam na ten sam poligon innym pick-up'em i byłam zbyt pewna siebie - utknęłam na amen w wielkiej błotnistej kałuży. I mrucząc pod nosem "ale przecież Hilux ostatnio przejechał..." czekałam na wsparcie. A dziś zamiast taplać w błocie najnowszego Hiluxa, utknęłam przed biurkiem.

Toyota Hilux Invincible 2020Toyota Hilux Invincible 2020 Toyota

Toyota Hilux Invincible 2020Toyota Hilux Invincible 2020 Toyota

Więcej o:
Copyright © Agora SA