Urzędy już wydają nowe tablice rejestracyjne. Jest istotny powód zmian

Od połowy lipca 2020 roku wydziały komunikacji zaczęły wydawać tablice rejestracyjne wyprodukowane zgodnie z nowym wzorem. Na pierwszy rzut oka nic się nie zmieniło, ale to pozory. Teraz będą trudniejsze do sfałszowania.

Format, wymiary i czcionka (font) pozostały takie same, natomiast zmianom uległy różne szczegóły. Najłatwiej zauważyć laserowy grawerunek, który pojawił się nad miejscem, w którym jest naklejka legalizacyjna.

Przedstawia orła w koronie i ma stanowić zabezpieczenie utrudniające podrobienie tablic rejestracyjnych. Drugi grawerunek został umieszczony przy dolnej krawędzi. To oznakowanie, które zawiera nazwę producenta tablicy i numer jego certyfikatu.

Zobacz wideo

Takie zabezpieczenie ma być dodatkiem do nalepki legalizacyjnej. Teraz urzędnikom będzie łatwiej umieścić ją równo na tablicy, ponieważ w wymaganym miejscu nowe tablice mają laserowy grawerunek o odpowiednim kształcie i wielkości. Ponadto w dalszym ciągu w przezroczystej warstwie odblaskowej tablic będą umieszczane kwadratowe znaki identyfikacyjne PL widoczne dopiero pod pewnym kątem.

Wszystko wskazuje na to, że wzmocnienie zabezpieczeń tablic rejestracyjnych przed fałszerzami jest przygotowaniem do wprowadzenia zmiany będącej częścią "pakietu deregulacyjnego".

Przewiduje on między innymi likwidację obowiązku umieszczania dodatkowej naklejki na przedniej szybie. Tak zwana trzecia tablica jest wątpliwym zabezpieczeniem, a znacznie utrudnia życie kierowcom w przypadku konieczności wymiany przedniej szyby.

Bieżący wzór obowiązuje od dwóch dekad, ale w międzyczasie było kilka zmian

Aktualnie obowiązujący wzór tak zwanych białych tablic rejestracyjnych jest stosowany od w Polsce od 1 maja 2000 roku. W międzyczasie zmieniło się kilka detali. Od 1 maja 2006 roku niebieskie odblaskowe pole po lewej stronie zostało zmodyfikowane na "euroband" zgodny ze standardem unijnym. Wtedy polską flagę zastąpiły gwiazdki Unii Europejskiej. Poniżej wciąż znajduje się literowy symbol kraju.

Z kolei 1 lipca 2018 delikatnie zwężono czcionkę stosowaną w polskich tablicach rejestracyjnych. Z tego powodu w przypadku zgubienia lub kradzieży jednej z tablic, w samochodach zarejestrowanych przed połową 2018 roku wymianie na najnowsze będzie podlegał cały komplet.

Nowe tablice rejestracyjne będą wydawane przez wydziały komunikacji wszystkich urzędów miejskich i starostwa powiatowe, ale tylko jeśli zostaną wyczerpane zapasy wykonanych wcześniej tablic zgodnych ze starą specyfikacją. Koszt rejestracji samochodu z nowymi tablicami nie zmienił się i wciąż wynosi 180,50 zł.

Nie ma też obowiązku wymiany dotychczasowych tablic rejestracyjnych na nowe. Dzięki temu oszczędzono portfele kierowców i ograniczono kolejki w urzędach. Z tego samego powodu proces wymiany tablic rejestracyjnych na aktualną wersję będzie trwał całe dekady. Jeszcze przez wiele lat większość samochodów będzie wyposażona w starszy, łatwiejszy do podrobienia wzór.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.