Nowa Skoda Octavia RS. GTI dla tradycjonalistów

Cztery miesiące temu zadebiutowała Octavia RS iV - po raz pierwszy sportowy model tej marki zyskał hybrydowy napęd. Fani byli zaskoczeni. Teraz mogą się zdziwić ponownie, bo ofertę rozszerza druga odmiana RS.

Wprawdzie procent zapowiadał kolejne sportowe wersje, ale nie spodziewaliśmy się ich tak szybko. W przypadku oferty Skody naprawdę można się poczuć jak osiołek przez zbyt wieloma żłobami. W dodatku w modelu RS Skody debiutują równocześnie dwie jednostki napędowe w obu wersjach nadwozia: liftback i kombi.

Skoda Octavia RS - turbodiesel i turbo benzynowy

Oprócz klasycznego benzynowego silnika w Octavii RS pojawił się turbodiesel. Najmocniejszy w historii tego modelu. Obie odmiany będą tańsze od flagowej wersji kompaktowej Skody oznaczonego dodatkowymi literami iV.

Model z silnikiem benzynowym został wyposażony w turbodoładowaną jednostkę o poj. 2 l oraz mocy 245 KM. Ten parametr jest identyczny jak w hybrydowej odmianie RS iV, ale zapewnia lepsze osiągi. Nowa Octavia RS rozpędza się do 100 km/h w 6,7 s (RS iV - 7,3 s) oraz osiąga prędkość 250 km/h (RS iV - 225 km/h).

Dzięki temu chociaż nie jest najdroższą ani najnowocześniejszą wersją kompaktowego modelu Skody, może być najbardziej atrakcyjna dla fanów aut klasy GTI, którzy najbardziej cenią sobie osiągi połączone z akceptowalną ceną.

Odmiana Skody Octavii RS z silnikiem wysokoprężnym nie będzie oznaczona literami TDI. Mimo że ma najmocniejszy wysokoprężny silnik w historii tego modelu nie dogoni też benzynowej, ale będzie spędzać znacznie mniej czasu na stacjach paliw.

Jednego i drugiego łatwo się domyślić. Dwulitrowy turbodiesel rozwija moc 200 KM i maksymalny momencie obrotowy o wartości 400 Nm. Podobno Octavia RS TDI jest tylko nieznacznie wolniejsza od benzynowej. Rozpędza się w 6,8 s do "setki" i osiąga prędkość 243 km/h.

Technicznie oba modele to odpowiedniki Golfa GTI oraz TDI. Oferują też podobne wyposażenie, włącznie z tak zwanym wirtualnym kokpitem i matrycowymi reflektorami LED. Odmiana benzynowa będzie standardowo oferowana z manualną przekładnią, może też być wyposażona w mechanizm różnicowy o elektronicznie ograniczonym poślizgu. Turbodiesel będzie dostępny tylko ze skrzynią DSG, ale za dopłatą da się go wyposażyć w napęd na obie osie.

Skoda Octavia RSSkoda Octavia RS fot. Skoda

Benzynowa Skoda Octavia RS to klasyczny "hot hatch"

Obie nowe wersje są cennym uzupełnieniem gamy kompaktowej Skody. Mimo że model Octavia RS iV jest najbardziej zaawansowany technicznie, nie wszyscy fani kompaktowych aut sportowych byli zachwyceni jego ceną i osiągami. Teraz będą mogli wybrać tańsze i szybsze odmiany z tradycyjnymi silnikami.

Benzynowa Skoda Octavia RS kusi klientów stawiających na osiągi, a model z turbodieslem pod maską może odebrać część nabywców flagowemu modelowi RS iV. Zwłaszcza tych, którzy nie mają stałego dostępu do źródła prądu elektrycznego.

Zaoferuje lepsze osiągi i podobne koszty eksploatacji przy niższej cenie. Jak dokładnie zostanie wyceniona klasyczna Skoda Octavia RS przekonamy się w momencie rynkowej premiery, która nastąpi w najbliższych miesiącach.

Skoda Octavia RSSkoda Octavia RS fot. Skoda

Więcej o: