Nowe normy emisji położą kres downsizingowi? Tak twierdzi jeden z szefów Porsche

Do tej pory sprawa była raczej prosta. Nowe normy emisji Euro wymagały na producentach zmniejszanie silników (downsizing) lub wspomaganie ich motorami elektrycznymi. Sporo zmienić może norma Euro 7.

Przynajmniej tak stwierdził Frank-Steffen Walliser w rozmowie z "Wheels". To jeden z szefów Porsche (odpowiada za rozwój samochodów sportowych marki), a więc z pewnością osoba bardzo dobrze poinformowana w wielu sprawach. Norma emisji spalin Euro 7 ma wejść w życie w 2027 r. i zdaniem Wallisera zmieni podejście do projektowania nowych jednostek spalinowych - ma zahamować downsizing i doprowadzić do powrotu większych silników.

Rewolucyjne w Euro 7 ma być wprowadzenie ograniczeń mocy dla silników. Maksymalna moc danej jednostki może zostać ograniczona do konkretnego poziomu, a maksymalna liczba koni mechanicznych zostanie powiązana z liczbą cylindrów. Frank-Steffen Walliser jest pewny, że skłoni to producentów nie tylko do wspomagania spalinowych silników elektrykami (ten trend obserwujemy w motoryzacji już od dawna i będzie tylko nabierał rozpędu) i wykreślania z gamy silnikowej mocniejszych propozycji, ale też może się okazać impulsem do powrotu większych silników. Większa moc będzie możliwa do osiągnięcia tylko przy większej pojemności i liczbie cylindrów.

Zobacz wideo Porsche Macan GTS w naszym teście. Przedstawiciel sportowego ducha marki

Trzeba tu jednak postawić gwiazdkę i pamiętać, że na razie to tylko gdybanie. Frank-Steffen Walliser na pewno ma informacje z pewnego źródła, ale do 2027 r. zostało jeszcze sporo czasu, a dokładnych szczegółów zmian, jakie ma wprowadzić Euro 7, oficjalnie jeszcze nie podano. Pomysł z powiązaniem maksymalnej mocy z liczbą cylindrów może być prawdziwy, ale nie wiemy, czy znajdzie się w ostatecznej wersji nowych przepisów. Zwiększanie silników w kontekście ekologii może dziwić, ale wcale nie jest pozbawione sensu. Po zachłyśnięciu się downsizingiem, wielu producentów postanowiło zachować zdrowy rozsądek i zaczęło mówić o "rightsizingu". Mały wyżyłowany silnik niekoniecznie pali mniej i emituje mniej od swojego większego odpowiednika. W warunkach testowych - owszem. Ale pod sporym obciążeniem może być wręcz przeciwnie.

Zobaczymy, co przyniesie czas. Wypowiedź jednego z szefów Porsche rzuca na zbliżającą się normę Euro 7 ciekawe światło. Waszym zdaniem nowa norma emisji powinna zahamować downsizing?

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.