• Link został skopiowany

Amerykanie wciąż nie ufają autonomicznym samochodom

Takie są wyniki sondażu przeprowadzonego niedawno w USA. Większość respondentów uważa, że technologie służące autonomicznej jeździe nie są jeszcze dostatecznie dopracowane.
Samochód autonomiczny Cruise Origin
fot. GM

Tak stwierdziło prawie 75 proc. z 1200 pytanych obywateli Stanów Zjednoczonych, a 48 proc. z nich nie wsiadłoby do samochodu bez kierowcy. Tylko 34 proc. uważa że zalety samochodów autonomicznych przeważają ich wady, a 18 proc. byłoby skłonne zapisać się na listę potencjalnych klientów oczekujących na taki samochód.

Nieco bardziej optymistyczne są odpowiedzi dotyczące najbliższej przyszłości. Ponad połowa pytanych (58 proc.) sądzi, że w ciągu najbliższej dekady samochody autonomiczne będą całkowicie bezpieczne, ale 20 proc. respondentów odpowiedziało, że to nigdy nie nastąpi.

Należy pamiętać, że wyniki sondażu przeprowadzonego przez stowarzyszenie PAVE nie są odzwierciedleniem faktycznego stanu rozwoju technologii pojazdów autonomicznych, tylko społecznego nastawienia.

Zobacz wideo

Właściciele aut z funkcjami autonomicznymi ufają im bardziej

Jak można łatwo przewidzieć, większą przychylność dla technologii autonomicznych wykazują osoby, które użytkują na co dzień samochody, wyposażone w systemy wspomagające kierowcę w czasie jazdy.

Użytkownicy takich pojazdów mają większą wiedzę na temat faktycznego stanu rozwoju takich układów, popartą osobistym doświadczeniem. Twierdzą, że nie mogą się doczekać nowych funkcjonalności, które podniosą poziom bezpieczeństwa.

Trzy czwarte użytkowników takich aut chce, aby ich kolejny samochód miał funcje autonomiczne następnej generacji. Odpowiedzieli też, że będą czuli się w czasie jazdy bezpieczniej, gdy takich aut będzie coraz więcej na drogach.

PAVE to amerykański alians, którego celem jest popularyzacja wiedzy na temat jazdy autonomicznej. Partners for Automated Vehicle Education jest organizacją mającą wielu członków: firmy motoryzacyjne, technologiczne, środowiska naukowe i stowarzyszenia non-profit.

Wśród nich znalazły się: Audi, Daimler, Ford, General Motors, Toyota, Volkswagen, Blackberry, Intel, Nvidia i wiele innych, mniej firm. Wyniki przeprowadzonego sondażu świadczą o tym, że producenci pojazdów autonomicznych mają jeszcze wiele przeszkód do pokonania. Największą może być mentalność użytkowników samochodów.

Więcej o: