Nowy fragment trasy S7 na południe od stolicy będzie się rozpoczynał na węźle Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy i kończył na początku już istniejącej obwodnicy Grójca. Kierowcy pojadą trasą ekspresową, o dwóch jezdniach po trzy pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca - po 2 pasy ruchu.
Włączyć się do trasy S7 będzie można poprzez węzły:
Ruch lokalny będzie obsługiwany poprzez budowane drogi serwisowe. Ponadto powstaną obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska (np. ekrany dźwiękochłonne) i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Na południu też powstają kolejne kilometry trasy S7: Kolejny fragment trasy S7 coraz bliżej. Powstanie "siódemka" na północy Krakowa
Inwestycja została podzielona na trzy zadania:
Na wszystkich odcinkach trwają prace. Na odcinku węzeł Lotnisko – węzeł Lesznowola, realizowanym przez firmę Polaqua (po tym jak w maju 2019 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z poprzednim, nierzetelnym wykonawcą), prowadzone są prace ziemne, odhumusowanie, rozbiórki budynków oraz odcięcia przyłączy gazowych.
Na środkowym fragmencie (zajmuje się nim firma IDS-BUD) pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Północ, poza nadzorem środowiskowym i archeologicznym, wykonawca usuwa karpy, zabezpiecza drzewa, prowadzi rozbiórki budynków, ogrodzeń, a także usuwa kolizje z urządzeniami podziemnymi.
Na ostatnim odcinku, który rozpoczyna się od węzła Tarczyn Północ i kończy na istniejącej obwodnicy Grójca, realizowane są roboty związane z budową nasypów, wykopów, jak i poszczególnych warstw konstrukcyjnych drogi. Toczą się zaawansowane roboty mostowe. Wykonawca, firma Mota-Engil, zajmuje się także pracami brukarskimi jak i budową kanalizacji deszczowej, oświetlenia itp.
Droga ekspresowa łączy Gdańsk i Rabkę-Zdrój, zatem to główny szlak komunikacyjny pomiędzy północą a południem kraju. Łączy aglomeracje trójmiejską, warszawską, kielecką i krakowską, a na odcinku Kraków Opatkowice – Rabka-Zdrój trasa S7 stanowi fragment zakopianki. Całą trasę S7 docelowo zaplanowano w przekroju 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku), poza krótkimi fragmentami o układzie 2×3. Projektowana długość trasy wynosi 706 km, co czyni ją najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce.