Rowery miejsce w wielu miastach Polski cieszą się ogromną popularnością, bo - jak już mieliśmy okazję udowodnić - są zdecydowanie najtańszym, a często również najszybszym środkiem transportu. W Warszawie działa system Veturilo, w ramach którego jednoślady można wypożyczać niemal przez cały rok. Jedynym okresem, gdy jest to niemożliwe jest zima. Teraz dowiedzieliśmy się, kiedy rowery wrócą na ulice.
Jak poinformowała firma Nextbike Polska (operator rowerów Veturilo), rowery miejskie wyjadą ponownie na ulice stolicy już w marcu. Od wtorku (25 lutego) będą rozmieszczane na stacjach przez pracowników Nextbike Polska, a wypożyczenie ich będzie możliwe od północy z 29 lutego na 1 marca (z soboty na niedzielę).
Operator przy okazji podał też dokładną liczbę stacji i samych rowerów dostępnych od nowego sezonu w Warszawie. Na stołecznych ulicach pojawi się 5792 rowery, które będą umieszczone w 398 stacjach w całym mieście. Warszawa jest zdecydowanym rekordzistą jeśli chodzi o liczbę rowerów (i stacji). Jednośladów jest ponad 3 razy więcej niż w przypadku drugiego najpopularniejszego miasta (Poznania), gdzie działa Nextbike.
Nowy sezon rowerowy już poza Warszawą wystartuje 1 marca w 13 innych miastach w naszym kraju, w których działa Nextbike. Będą to:
Operator tłumaczy, że podczas przerwy zimowej wszystkie rowery przeszły przeglądy techniczne. W przypadku uszkodzonych jednośladów dokonano niezbędnych napraw i wymieniono wadliwe części. Operator zapewnia, że 1 marca wszystkie pojazdy (łącznie jest ich 8,8 tys.) wyjadą już w dobrym stanie technicznym.
Nextbike przypomina również, że od tego sezonu w kilku systemach wypożyczania niektórych miast nastąpiły zmiany w regulaminie, dlatego przed pierwszym wypożyczeniem należy się z nimi zapoznać. Rowery w każdym z 14 miast, w których działa firma będą dostępne do końca listopada 2020 roku.
Z okazji ponownego startu usługi pokusiliśmy się o sprawdzenie danych dotyczących Veturilo za poprzedni sezon. Co ciekawe, bardzo precyzyjne informacje dotyczące miejskich rowerów w Warszawie znajdziemy na stronie Veturilo.
Rowery warszawskiego systemu zostały wypożyczone dokładnie 5 953 802 razy, a najpopularniejszy pojazd został wynajęty aż 2012 razy (średnio 7 razy dziennie). Najpopularniejsze stacje rowerowe były używane w 2019 roku ponad 100 tys. razy. To odpowiednio stacje przy Centrum Nauki Kopernik (112 547 operacji - 49 205 wypożyczeń i 63 342 zwroty), CH Arkadia (100 835 operacji - 49 897 wypożyczeń i 50 938 zwrotów) i na skrzyżowaniu ulic Niepodległości i Batorego (98 177 operacji - 49 680 wypożyczeń i 48 488 zwrotów).
W 2019 roku dostępnych było w stolicy 5,7 tys. rowerów, z czego 60 egzemplarzy to były rowerki dziecięce, kolejne 45 to tandemy, a 110 jednośladów było elektrycznych. Były one rozstawione na 390 stacjach.
Co ciekawe, pomimo że liczby te imponują, pojazdy systemu Veturilo odpowiadają za niewielką część ruchu rowerowego w Warszawie. Z wyliczeń miasta wynika, że w 2019 roku jedynie 7 proc. ruchu odbywał się przy pomocy wypożyczonych z miejskiego systemu jednośladów.
Ci którzy zdecydowali się na skorzystanie z Veturilo oddawali rower średnio po 22 minutach i 59 sekundach. Zdecydowana większość wypożyczeń (77 proc.) nie przekraczała jednak darmowego limitu czasu wynoszącego 20 minut.
Ten sezon będzie ostatnim, w którym Warszawski Rower Publiczny będzie działał w obecnym kształcie. Warszawa przygotowuje się do przetargu na prowadzenie usługi wynajmu rowerów w kolejnych latach. We wrześniu i październiku 2019 roku odbyły się konsultacje społeczne, zebrano ponad 5 000 ankiet i ponad 700 uwag wysłanych drogą mailową.
Od początku działania systemu (01.08.2012) rowery Veturilo wypożyczono 25,6 mln razy.