Euro NCAP rozbiło w zeszłym roku wiele aut i wybrało najbezpieczniejsze. Tesla i Niemcy na czele

Podsumowanie roku 2019 Euro NCAP zdominowały samochody Tesli Motors oraz modele niemieckich producentów klasy premium. Nagrodę "najbezpieczniejszy w klasie" udało się także zgarnąć Japończykom i Francuzom, choć ci musieli się podzielić tytułem z Audi.

Euro NCAP co roku podsumowuje testy zderzeniowe nowych samochodów, które przeprowadzało przez ostatnie 12 miesięcy i przyznaje nagrody dla najbezpieczniejszych modeli w jednej z kilku kategorii. Za 2019 r. wyróżniono samochody w następujących klasach: auta małe, małe auta rodzinne, małe auta SUV/MPV, duże auta rodzinne, duże auta rodzinne z napędem hybrydowym lub elektrycznym, duże auta SUV.

Wśród miejskich samochodów mamy remis

W kategorii "auta małe" eksperci Euro NCAP zdecydowali się na wyróżnienie dwóch samochodów. Pięć gwiazdek (w dzisiejszym gronie to oczywistość) i bardzo wysokie oceny w każdej kategorii dostało nowe Audi A1.

  • Bezpieczeństwo dorosłych: 95 proc.
  • Bezpieczeństwo dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych: 73 proc.
  • Systemy bezpieczeństwa: 80 proc.

Jednak równie dobrze w testach zderzeniowych poradziło sobie tańsze i znacznie częściej spotykane na drogach Renault Clio. Nowa generacja francuskiego bestsellera zewsząd zbiera pochwały, doceniło ją także Euro NCAP.

  • Bezpieczeństwo dorosłych: 95 proc.
  • Bezpieczeństwo dzieci: 89 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych: 72 proc.
  • Systemy bezpieczeństwa: 75 proc.

Jak poradziły sobie obydwa mieszczuchy w testach możecie zobaczyć także na oficjalnych filmach, jakie umieściło Euro NCAP na swoim kanale na serwisie YouTube.

 
 

Duże samochody rodzinne. Dwie kategorie w jednej klasie i dwóch zwycięzców

Za najbezpieczniejszy samochód w kategorii "duży samochód rodzinny" uznano nowe BMW serii 3. Nowa trójka może się pochwalić naprawdę znakomitymi wynikami na tle innych samochodów tej klasy:

  • Bezpieczeństwo dorosłych: 97 proc.
  • Bezpieczeństwo dzieci: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych: 87 proc.
  • Systemy bezpieczeństwa: 76 proc.
 

W tej klasie przyznano także wyróżnienie dla samochodu z napędem elektrycznym lub hybrydowym. I tu faworyt był jeden - Euro NCAP nagrodziło Teslę Model 3. Auta kalifornijskiego producenta wypadają w europejskich testach zderzeniowych bardzo dobrze. Model 3 to nie jedyny przetestowane auto Elona Muska, które zwyciężyło w swojej kategorii w tym roku.

  • Bezpieczeństwo dorosłych: 96 proc.
  • Bezpieczeństwo dzieci: 86 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych: 74 proc.
  • Systemy bezpieczeństwa: 94 proc.
 

Małe auto rodzinne dla Mercedesa

Jeżeli chodzi o "małe auto rodzinne" to zdaniem Euro NCAP wśród nowych, przetestowanych w 2019 r. samochodów bezkonkurencyjny okazał się Mercedes CLA. Warto zaznaczyć, że CLA w aż trzech kategoriach zostało ocenione na powyżej 90 proc. W testach zderzeniowych to rzadkość.

  • Bezpieczeństwo dorosłych: 96 proc.
  • Bezpieczeństwo dzieci: 91 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych: 91 proc.
  • Systemy bezpieczeństwa: 75 proc.
 

Subaru z tytułem najbezpieczniejszego małego SUV-a

Z kolei w klasie, którą Euro NCAP opisuje jako "małe auta SUV/MPV" nagrodę przyznano Subaru i nowemu Foresterowi.

  • Bezpieczeństwo dorosłych: 97 proc.
  • Bezpieczeństwo dzieci: 91 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych: 80 proc.
  • Systemy bezpieczeństwa: 78 proc.
 

Bezpieczny duży SUV? Tesla Model X

Teslę Model 3 wyróżniono w kategorii samochodów rodzinnych. Drugim modelem z nagrodą za 2019 r. jest Tesla Model X, którą uznano za najbezpieczniejszego dużego SUV-a. Podobnie jak w przypadku Modelu 3 również X imponuje wynikiem za systemy bezpieczeństwa, które dbają o kierowcę i pasażerów już w standardzie. Zdaniem Euro NCAP Tesle ocierają się tu o perfekcję.

  • Bezpieczeństwo dorosłych: 98 proc.
  • Bezpieczeństwo dzieci: 81 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych: 72 proc.
  • Systemy bezpieczeństwa: 94 proc.
 
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.