Opinie Moto.pl: Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180. W swojej własnej lidze

Nowy Peugeot 508 SW nie ma sensu - powiedzą ci, którzy liczą litry oraz centrymetry. I z pewnością mają sporo racji, co wcale nie przeszkadziło mu, żeby stać się kombi klasy średniej, które polubiłem zdecydowanie najbardziej.
Kombi z niewygodnym bagażnikiem i brakiem miejsca na nogi z tyłu. Genialne, już lecę kupić

- komentował ironicznie nasz czytelnik poprzedni test 508 SW z dieslem. I nie był w tym osamotniony. Peugeotowi 508 SW obrywa się przede wszystkim za praktyczność - że ciasny, że brakuje miejsca na nogi z tyłu, że na głowę też nie ma go zbyt wiele, a bagażnik nie jest tak duży, jak powinien w aucie tych rozmiarów. Oczywiście nie jest aż tak źle, ale nowe 508 SW z pewnością nie zaliczymy do wzorowych kombi klasy średniej, jeżeli chodzi o praktyczność i przestrzeń. Nie, rywale pod tym względem wypadają lepiej.

I na papierze, i w prawdziwym życiu.

Tylko, że Peugeot 508 SW nie próbuje się z żadnym klasycznym kombi klasy średniej mierzyć na litry i centymetry. PSA ma do tego nową Insignię, a projektantom 508 pozwolono na stworzenie samochodu oryginalnego.

I dokładnie to zrobili.

Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180 fot. Filip Trusz

Za VW Passatem czy Fordem Mondeo nikt nie obróci się na ulicy, a Peugeot 508 SW przyciąga wzrok. Drugiego tak ciekawie i odważnie narysowanego kombi na rynku aktualnie nie ma. To najdrapieżniejsze auto w klasie, nawet w testowanej wersji Allure, której wcale nie ozdabiały sportowe dodatki, zarezerwowane dla wersji z literami "GT" w nazwie.

Peugeot 508 SW ma swój własny styl, który wam się spodoba lub nie, ale z pewnością nie przejdziecie obok niego obojętnie.

>>> TRWA PLEBISCYT THE BEST OF MOTO. ZAGŁOSUJ NA SAMOCHÓD ROKU MOTO.PL I WYGRAJ NOWĄ HONDĘ CIVIC <<<

Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180 fot. Filip Trusz

Równie piorunujące wrażenie robi kabina. Zaprojektowana dokładnie w ten sam sposób - albo cię odrzuci i z radością wrócisz do bardziej klasycznych propozycji konkurentów, albo się w futurystycznym wnętrzu po prostu zakochasz. Peugeot już od dłuższego czasu stawia na swój oryginalny projekt z małą, bardzo nisko umieszczoną kierownicą i zegarami, na które patrzymy ponad wieńcem. Tu widzimy jego kolejną interpretację. Z dużym ekranem dotykowym (z fizycznymi przyciskami-skrótami pod nim) i wirtualnymi zegarami na czele.

I znacznie lepszymi materiałami wykończeniowymi niż do tej pory. W testowanej przez nas wersji Allure Peugeot 508 SW daje namiastkę luksusu, ale nie przesadzałbym z coraz częstszymi porównaniami 508 do klasy premium. Te są dla niego krzywdzące. Owszem, są miejsca, które wykonano wręcz wzorowo, a my czujemy się znakomicie w wygodnym fotelu. Jednak słowo "premium" sprawia, że zaczynamy szukać. I bez problemu znajdziemy kilka mankamentów. Choćby twarde plastiki gdzieniegdzie, drobne przycinki systemu, szalejący czujnik deszczu czy półkę na telefon, którą umieszczono tak, że sięgnięcie po smartfona wymaga sporo wysiłku.

Wśród marek popularnych Peugeot 508 SW jest w ścisłej czołówce. Wśród tych droższych - wciąż trochę odstaje. A skąd się wzięły te porównania? Peugeot jest trochę sam sobie winny, bo nowe 508 jest autem drogim. Egzemplarz ze zdjęć z najmocniejszą benzyną pod maską kosztuje 147 800 zł. Wyjściowo.

Peugeot 508 SW 2019Peugeot 508 SW 2019 fot. Maciej Gis

Podczas jazdy docenimy przede wszystkim nienaganny komfort. To jeden z tych samochodów, które chce się zabrać na dłuższą wycieczkę.

Zawieszenie pracuje cicho. Jest przyjemnie miękkie, przez co na szybkich łukach karoseria mocno się przechyla. Ale tym samochodem wcale nie masz ochoty na dynamiczną jazdę. 508 SW to auto idealne do bezstresowych długich podróży. Nawet przy prędkościach autostradowych w kabinie jest cicho. I to pomimo bezramkowych drzwi. Na pochwałę zasługuje też praca automatycznej skrzyni biegów, która zmiany przełożenia nie zaznacza nawet najdrobniejszym szarpnięciem.

Mocna, 180-konna benzyna 1.6 PureTech bez problemu daje sobie radę z napędzaniem 508 SW. Pierwsza setka na liczniku to kwestia 8,0 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 225 km/h. Średnie zużycie paliwa? Deklarowane, mierzone zgodnie z WLTP wynosi 6,9 l/100 km. Mi podczas testu 508 SW paliło zwykle miedzy 8-9 l, ale jeździłem sporo po mieście.

Peugeot 508 SW 2019Peugeot 508 SW 2019 fot. Maciej Gis

Peugeot 508 SW - podsumowanie. To nie jest kombi idealne, ALE

Peugeot 508 SW ma swój własny charakter. Jest zupełnie inny niż klasyczni konkurenci - nie tak praktyczny i przestronny, ale żaden z rywali nie wygląda tak dobrze. I nie jeździ tak przyjemnie komfortowo.

Wyrazisty charakter i oryginalny styl sprawiają, że 508 SW polaryzuje. Dla jednych kierowców jest pozbawiony sensu i za drogi, inni stwierdzą, że to właśnie takiego modelu brakowało kurczącej się na naszych oczach klasie średniej i będą nim oczarowani. Nowe 508 to samochód grający trochę we własnej lidze - zainteresują się nim zupełnie inne osoby niż np. Passatem.

Nie jest to kombi idealne. Jednak to właśnie Peugeot 508 SW spodobał mi się najbardziej w całym segmencie.

Peugeot 508 SWPeugeot 508 SW fot. Filip Trusz

Więcej o:
Copyright © Agora SA