Popyt na samochody premium maleje. Polacy nie chcą już aut luksusowych?

Z roku na rok kupujemy coraz więcej nowych samochodów. W ostatnim czasie widać jednak malejące zainteresowanie autami z wyższej półki. Audi spadło w rankingach o ponad 17 proc., a BMW odcina kupony z przeszło 38-procentowym wzrostem.

Liczba rejestracji samochodów w pierwszym półroczu 2019 r. póki co jest większa niż rok wcześniej, jednak z miesiąca na miesiąc tendencja spada. Jak ustalił Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w czerwcu br. Polacy zarejestrowali 5 741 samochodów klasy premium, czyli o 6,39 proc. mniej niż w maju i 8,31 proc. mniej niż w czerwcu 2018 r.

Zobacz wideo

A jak sprawa wygląda w ujęciu półrocznym? W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2019 roku, na polskim rynku 37 721 aut klasy premium znalazło nowych właścicieli. To o 2 559 szt. (+7,28 proc.) więcej, niż w analogicznym okresie w roku poprzednim. Takie wyniki to jednak zasługa początku roku – w samym marcu, klienci kupili 8 225 samochodów klasy premium, a później nastąpiła konsekwentna tendencja spadkowa. W maju prestiżowych wozów Polacy kupili 6 133, a w czerwcu - już tylko 5 741.  

Czołówka klasy premium 

Na czele stawki najpopularniejszych aut klasy premium w Polsce, znajduje się marka BMW. W ciągu pierwszego półrocza w Polsce zarejestrowano 9 753 wozy z Bawarii, czyli o aż 38,42 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Najpopularniejszym modelem na polskim rynku jest seria 3 (1 783 szt.), a na drugim miejsku plasuje się seria 5 (1 493 szt.). 

Drugą najchętniej wybieraną marką premium w Polsce jest Mercedes. Marka spod znaku gwiazdy w minionym półroczu sprzedała 9 148 samochodów (+9,10 proc.). Największą popularnością cieszą się modele GLC Coupe (1 306 szt.) i Mercedes Klasy A (1 220 szt.) 

Nowy Mercedes GLC CoupeNowy Mercedes GLC Coupe DaimlerAG - Global Communications Mercedes-Benz Cars Global photos by Andreas Lindlahr on behalf of Daimler AG

Podium zamyka Audi z rekordowym w swojej historii spadkiem. Marka sprzedała w minionym półroczu 6 487 samochodów, co oznacza spadek w wysokości 17,87 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2018 r. Mimo znacznie mniejszego zainteresowania marką z Ingolstadt, Polacy nadal najchętniej wybierają modele Q5 (1 113 szt.) i A6 (954 szt.). 

Na czwartym miejscu najchętniej wybieranych marek premium w Polsce, znalazło się Volvo. Szwedzi sprzedali w Polsce 5 939 samochodów, czyli o 2,13 proc. mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.  

Najpopularniejszy samochód premium 

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2019 roku, najczęściej kupowanym samochodem marki premium, było Volvo XC60 z wynikiem 2 407 sprzedanych egzemplarzy. Szwedzki SUV wyprzedził BMW serii 3 (1 783 szt.), serii 5 (1 493 szt.) i X3 (1 469 szt.). 

Źródło: SAMAR

BMW serii 3 G20 2018BMW serii 3 G20 2018 fot. BMW