Zawsze krok przed wszystkimi. Historia Citroena C3

Nowy Citroen C3 z miejsca podbił serca Europejczyków. Małe francuskie auto bije rekordy sprzedaży i z miesiąca na miesiąc notuje coraz większe wzrosty. Sukces modelu nie może dziwić, kiedy prześledzimy historię C3. Francuzi od zawsze wyznaczali trendy w segmencie. I nie inaczej jest w przypadku aktualnej, trzeciej już generacji.

Najnowsze wcielenie kultowego miejskiego auta Francuzów zadebiutowało rok temu i z miejsca odniosło sukces na rynku. Nie dość, że auto powtórzyło wyniki poprzedników, to znacznie je poprawiło.

Nowy Citroen C3 mierzy 3,99 m długości, 1,75 m szerokości i 1,47 m wysokości. Bardzo ważnym parametrem jest rozstaw osi, który wynosi aż 2,54 m rozstawu osi. Jak na miejskie auto, to świetny wynik, a dzięki tak dużemu rozstawowi osi na tylnej kanapie wygodnie mogą usiąść nawet wysocy pasażerowie. I nie będą narzekać na brak miejsca na nogi nawet w dłuższej trasie. Wtedy docenimy też spory bagażnik -jego pojemność to równe 300 litrów. Zapakujemy więc do niego nie tylko zakupy, ale także kilka dużych walizek.

Citroen C3
Citroen C3 fot. Citroen

Zaraz przyjrzymy się poprzednim generacjom. Każda wyznaczała standardy w swoich czasach i nie inaczej jest w przypadku nowego C3. Francuzi nie poszli na łatwiznę i proponują zupełnie nowa stylistyka.

Auto wyróżnia się na drodze awangardowymi liniami, charakterystycznym grillem i przymrużonymi reflektorami. To zdecydowanie najciekawsze stylistycznie auto w segmencie. Co więcej, Francuzi stawiają na szerokie możliwości personalizacji - nowe C3 jest dostępne w aż 36 wariantach kolorystycznych. Do wyboru mamy m.in. 9 jaskrawych kolorów lakieru czy 3 kolory dachu. Różnobarwne mogą być również lusterka, a w opcjach ma się znaleźć kilka fantazyjnych wzorów felg.

Stylowy Citroen tak spodobał się Europejczykom, że jego sprzedaż w tym roku wzrosła o rekordowe 70 proc.!

Citroen C3
Citroen C3 fot. Citroen

Kabina także wyróżnia się odważną stylistyką. Co ciekawe, dostępna jest w aż 4 różnorodnych wersjach kolorystycznych. W środku zadebiutowała najnowsza wersja systemu multimedialnego z obsługą Apple CarPlay oraz Android Auto. Kierowcę wspierają asystenci, przykładowo: system ostrzegający o nieświadomym opuszczaniu pasa czy samochodach w martwym polu. Ciekawą nowinką z pewnością będzie kamera ConnectedCam HD, która pozwoli robić zdjęcia podczas jazdy. Działa także jako widerejestrator.

Marka Citroen słynie od zawsze z komfortu jazdy. Citroen C3 w piękny sposób nawiązuje do tradycji marki. Fotele są wygodnie, a miękkie, nastawione na typowo miejską jazdę zawieszenie nienagannie wybiera nierówności. Docenimy to zwłaszcza na polskich drogach, które w dalszym ciągu lubią zaskoczyć kiepską nawierzchnią.

Citroen C3
Citroen C3 fot. Citroen

Pod maską Francuzi stawiają na swojego trzycylindrowego benzyniaka, zdobywcę wielu prestiżowych nagród 1.2 PureTech. Chwalona za osiągi i bardzo niskie spalanie jednostka dostępna jest w trzech wariantach mocowych: 68, 82 i 110 KM. Topowa odmiana Silnika Roku może być parowana z automatem EAT o 6 przełożeniach, dwa pozostałe warianty dostępne są z ręczną skrzynią.

Benzynowy silnik PureTech najlepiej sprawdza się podczas miejskiej jazdy. Dla zwolenników jednostek wysokoprężnych, którzy częściej jeżdżą w trasy przygotowano dwa silniki Diesla 1.6 BlueHDi o mocy 75 albo 100 KM. Diesle to propozycja dla oszczędnych. Silniki BlueHDi zużywają średnio tylko 3,5 l/100 km! Nawet podczas miejskiej jazdy komputer pokładowy pokaże nam znakomite 4,2 l/100 km.

 

Zawsze krok przed wszystkimi - Krótka historia Citroena C3

Pierwszy Citroen C3 zadebiutował w 2002 roku w Genewie, a w ofercie Francuzów zastępował bardzo lubiany model Saxo.

Francuzi nowy model opisywali jako małe, zwrotne auto z bardzo pojemnym i przestronnym wnętrzem. Citroen C3 miał jeden z największych bagażników w klasie, a w środku podróżowało się przyjemnie nie tylko dwóm osobom z przodu. Z Citroenem od zawsze kojarzymy odważną i awangardową stylistykę. Tak było i w przypadku pierwszego Citroena C3. Za wyjątkowy projekt nadwozia odpowiadał Donato Coco, którego wiele osób kojarzy z pracy w... Ferrari.

Citroen C3 tak spodobał się branży, że w 2003 r. awansował do finału konkursu na Europejski Samochód Roku. Jednak C3 cieszyło się popularnością nie tylko na Starym Kontynencie - jedna z fabryk umiejscowiona była w Brazylii i w Kraju Kawy C3 także był ważnym graczem w segmencie.

Wyjątkowy miejski kabriolet

Citroen nie byłby sobą jakby nie zrobił czegoś, na co konkurenci by się nigdy nie zdecydowali. Jedną z najciekawszych wersji pierwszego C3 był z pewnością Pluriel - jedyny w swoim rodzaju, stylowy, mały kabriolet. Dach można było zsunąć do bagażnika, a jeżeli ktoś pragnął rasowego kabrioletu, to mógł zdemontować całą konstrukcję dachu.

Miejski crossover już w 2004 roku

Mogłoby się wydawać, że moda na SUV-y, crossovery i uterenowione wersje popularnych modeli to kwestia ostatnich paru lat, ale to nieprawda. Francuzi zauważyli potrzeby klientów już w 2004 r., a na rynku pojawił się Citroen C3 w wydaniu X-TR. Wyróżniał się terenową stylistyką - czarne zderzaki, osłony nadkoli czy relingi.

W 2005 r. mieszczuch Citroena doczekał się liftingu. Francuzi zdecydowali się na lekkie odświeżenie stylistyki, a także przeprojektowanie wnętrza. Za to w 2008 r. rodzina Citroena C3 powiększyła się o model C3 Picasso. To już nie klasyczny miejski hatchback, a mały i niezwykle praktyczny minivan.

Czas na drugą generację

Miłośnicy klasycznych miejskich hatchbacków na duże zmiany w Citroenie C3 czekali do 2010 r.. Dzięki przestronnemu wnętrzu i dużemu bagażnikowi C3 znowu udzhodziło za wzór praktyczności w segmencie. Najciekawszym elementem stylistycznym drugiego Citroena C3 był z pewnością panoramiczny dach Visiodrive. Rozjaśniał wnętrze, dawał poczucie jazdy pod gołym niebem, a także znacznie poprawiał widoczność kierowcy.

Więcej o: