Pod literką A znajdziemy aktualny numer rejestracyjny pojazdu. Przy każdej zmianie właściciela, otrzymamy nowy dokument z zaaktualizowanym szeregiem cyfr i liczb przypisanym do danej gminy. Z kolei pod literą B kryje się data pierwszej rejestracji.
Kolejny punkt różnicuje właściciela oraz posiadacza dowodu rejestracyjnego. Ten drugi to podmiot, któremu organ rejestrujący wydał dokument uprawniający do poruszania się danym samochodem. Ujawniony jest też właściciel auta. W przypadku leasingu jest to bank czuwający nad regularnymi spłatami wynikającymi z umowy leasingowej. Powyższe zmienne są zawarte pod literą C. Co istotne, w przypadku sprzedaży pojazdu, kolejnemu właścicielowi należy przekazać dowód rejestracyjny.
W przypadku młodych kierowców, często spotykanym zjawiskiem jest współwłasność ze starszym stażem kierowcą. Tym samym, świeży adept motoryzacji skorzysta ze zniżek współwłaściciela, narażając się jedynie na zwyżkę wynikającą z wieku. Każde towarzystwo ubezpieczeniowe wylicza to indywidualnie.
Pod kodami przypisanymi do litery C kryją się następujące dane:
1.1 Nazwisko lub nazwa posiadacza dowodu rejestracyjnego
1.2 PESEL lub REGON
1.3 Adres posiadacza dowodu rejestracyjnego
2.1 Nazwisko lub nazwa właściciela pojazdu
2.2 PESEL lub REGON
2.3 Adres właściciela pojazdu
W tej sekcji zawarto kluczowe informacje dotyczące marki, silnika, dopuszczalnej masy wynikającej z homologacji, ilości miejsc w kabinie, czy paliwa, jakim zasilany jest dany pojazd. Jeśli w tej ostatniej kwestii macie jakiekolwiek wątpliwości, warto spojrzeć w dowód rejestracyjny. Pomyłka przy dystrybutorze może okazać się bardzo kosztowna, o czym niedawno pisaliśmy. Dla kierowców ze sportową żyłką, ciekawą informacją będzie stosunek mocy do masy własnej dotyczący motocykli. Wiele danych powielanych w internecie mija się z prawdą, a te w dowodzie biorą się wprost z homologacji. Polecamy zapoznać się z poszczególnymi symbolami.
D.1 Marka pojazdu
D.2 Typ pojazdu:
- wariant
- wersja
D.3 Model pojazdu
E Numer identyfikacyjny pojazdu – VIN lub numer nadwozia, podwozia lub ramy
F.1 Maksymalna masa całkowita pojazdu, wyłączając motocykle i motorowery (kg)
F.2 Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg)
G Masa własna pojazdu (kg). W tym punkcie warto zaznaczyć, że jeśli pojazd ciągnący jest innej kategorii niż M1, wartość obejmuje urządzenie sprzęgające
H Okres ważności dowodu, jeżeli występuje takie ograniczenie
I Data wydania dowodu rejestracyjnego
J Kategoria pojazdu
K Numer świadectwa homologacji typu pojazdu (jeżeli występuje)
L Liczba osi
O.1 Maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (kg)
O.2 Maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (kg)
P.1 pojemność silnika (ccm)
P.2 Maksymalna moc silnika (kW)
P.3 Rodzaj paliwa
Q Stosunek mocy do masy własnej (kW/kg) – ten parametr dotyczy motocykli i motorowerów
S.1 liczba miejsc siedzących
S.2 Liczba miejsc stojących – wartość dotyczy autobusów