Trzy tygodnie temu pisaliśmy o rządowych planach połączenia Warszawy z Białą Podlaską. Według wstępnych założeń, 115-kilometrowy odcinek miał kosztować 5,6 miliarda złotych, a uroczyste otwarcie zaplanowano na koniec 2021 roku. Jak widać, resort infrastruktury i budownictwa nie próżnuje, bo już podpisano umowy na budowę pierwszego etapu. Zadania wycenionego na 500 milionów złotych podejmie się firma Polaqua. 15-kilometrowy odcinek będzie się składać z dwupasmowej autostrady z drogami obejmującymi ruch lokalny. Projekt zakłada też przebudowę okolicznych dróg gminnych i powiatowych, budowę MOP-a, a także Obwodu Utrzymania Autostrady. Trasa zyska ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt oraz zbiorniki retencyjne. Przecięcie wstęgi ma nastąpić w czerwcu 2020.
Przyspieszenie prac nastąpiło między innymi dzięki dodatkowym środkom z rządowych zasobów. Minister Mateusz Morawiecki zwiększył limit finansowy ze 107 do 135 miliardów złotych, co istotnie wpłynie na poprawę krajowej infrastruktury drogowej. Zyska na tym przede wszystkim autostrada łącząca zachodnią z wschodnią granicą, a także trasa S19 zwana Via Carpatią – łącznik między krajami bałtyckimi a Węgrami. Do 2023 ma też powstać odcinek z Mińska Mazowieckiego do Siedlec (32 kilometry za około 2 miliardy zł), a w kolejnych latach z Siedlec do Białej Podlaskiej – 70 km za niecałe 3 miliardy. Znaczna część ma być sfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Według planów drogowych, Węzeł Lubelska ma mieć 2 kilometry długości, a koszt jego budowy przekroczy 190 milionów złotych. Połączy Południową Obwodnicę Warszawy (S2) ze Wschodnią (S17) i autostradą A2. W skład tej inwestycji wejdzie 2-kilometrowe, 2-poziome połączenie. To spore ułatwienie dla transportu zmierzającego w stronę Terespola i Białegostoku. Oddanie zaplanowano na październik 2020. Kolejna inwestycja odciąży Legionowo. 1,8-kilometrowy wiadukt wyceniono na 45,7 miliona. Łączna wartość inwestycji podpisanych przez ministerstwo infrastruktury i budownictwa przekracza 738 milionów złotych. W najbliższych miesiącach powinniśmy doczekać się kolejnych umów i planów dotyczących rozbudowy dróg ekspresowych i autostrad.