Kilka dni temu mieliśmy okazję przejechać całą trasę 6. odcinka Tour de France. Nie było trudno zauważyć, że jedna z firm reklamuje się na Wielkiej Pętli szczególnie mocno. Chodzi oczywiście o Skodę, która jest głównym partnerem wyścigu już od 14 lat.
Dlaczego jednak to Skoda wspiera Tour de France? Ta czeska marka kojarzy się większości jedynie z osobowymi samochodami. Mało kto jednak wie, że firma ma sporo wspólnego także z rowerami.
Skoda to jedna z najstarszych marek produkujących dziś auta. W 1859 roku, w Pilźnie, w Czechach rozpoczęła się historia firmy, którą dekadę później odkupił Emil Skoda.
Pod koniec XIX wieku, w 1895 roku swoją firmę założyli bracia Vaclav Laurin i Klement. Wytwórnia założona w czeskim mieście Mlada Boleslav zajmowała się produkcją i naprawą rowerów.
Nieco później panowie zabrali się za produkcję motocykli, a po pewnym czasie także aut. W 1905 roku ich zakład opuścił pierwszy automobil, model Voiturette A.
Na partnerstwo braci Vaclav ze Skodą trzeba było jeszcze trochę poczekać. Firmy połączyły się dopiero dwie dekady później, w 1925 roku, po tym jak zakłady Laurin & Klement zostały zniszczone przez pożar.
Już po roku światło dzienne ujrzało pierwsze auto oznaczone logo Skody. Wiele lat później, pod koniec XX wieku czeska firma rozpoczęła współpracę, a następnie została kupiona przez wielki niemiecki koncern motoryzacyjny Volkswagen AG.
Czesi nigdy nie zapomnieli jednak o rowerach. Obok patronatu nad
Tour de France i Vuelta a Espana, Skoda wspiera także inne wyścigi kolarskie o
międzynarodowej randze oraz wiele innych wydarzeń rowerowych. Wśród produktów Skody można znaleźć dziś również rowery i akcesoria kolarskie.
Skoda bierze aktywny udział w Wielkiej Pętli. Po trasach legendarnego francuskiego wyścigu, każdego roku jeździ ponad 250 samochodów tej marki. Podczas jednej imprezy rowerowej auta Skody pokonują łącznie 2,8 miliona kilometrów.
Pełną galerię zdjęć, które zrobiliśmy na 6. etapie tegorocznego Tour de France możecie zobaczyć pod TYM linkiem.