Kto rządzi w polskiej klasie premium? Wcale nie Mercedes czy BMW, a...

Dziesiątka polskich bestsellerów klasy premium zdominowana jest przez niemieckich producentów, ale żadna z marek naszych zachodnich sąsiadów nie mogą się pochwalić hitem nr 1. Bo tym jest SUV z...

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR opublikował bardzo ciekawe zestawienie. Możemy się w nim zapoznać z wynikami sprzedaży producentów premium w 2017 r. - statystyki obejmują pięć miesięcy roku i 20 pierwszych dni czerwca. Całą listę znajdziecie w tym miejscu, a my przyjrzymy się dzisiaj top 10 polskich bestsellerów.

Pierwsza`dziesiątka polskiej klasy premium

01. Volvo XC60 - 3 049 szt.

02. BMW serii 5 - 1 267 szt.

03. Mercedes GLC - 1 102 szt. (wliczana jest tu odmiana Coupe)

04. BMW serii 3 - 1 090 szt.

05. Mercedes klasy E - 965 szt.

06. Audi A3 - 846 szt.

07. Audi Q7 - 818 szt.

08. BMW X5 - 807 szt.

09. Audi Q5 - 763 szt.

10. Lexus NX - 758 szt

Król jest jeden | Na Volvo XC60 nie ma mocnych

Volvo XC60 2017Volvo XC60 2017 fot. Volvo

Volvo XC60 to niekwestionowany król polskiej klasy premium. SUV-a ze Szwecji w 2017 r. kupiło aż 3 049 Polaków! Dla porównania, na niższych stopniach podium znalazły się BMW serii 5 oraz Mercedes GLC, ze sprzedażą odpowiednio: 1 267 i 1 102 sztuk. Przepaść...

Co więcej, do sprzedaży w tym roku weszła zupełnie nowa generacja hitu. Większe, lżejsze, pojemniejsze - tak w skrócie opisują nowe XC60 Szwedzi. SUV urósł o 4,4 cm i mierzy teraz 468,8 cm długości. Zwiększył się także rozstaw osi - dokładnie o 9 cm. Odczują to zwłaszcza pasażerowie na tylnej kanapie, którzy będą mieli znacznie więcej miejsca na nogi. Szerokość pozostała praktycznie bez zmian, ale auto jest niższe o 5 cm, dzięki czemu sylwetka Volvo stała się bardziej dynamiczna. Standardowo prześwit nadwozia wynosi 21,6 cm (w aktualnym XC60 to 23 cm). Opcjonalne zawieszenie pneumatyczne daje możliwość regulacji prześwitu w zakresie od 21 cm do 25 cm w trybie off-road. Volvo chwali się też bagażnikiem o pojemności 505 l (poprawa o 12 l) oraz dodatkowymi schowkami o pojemności 50 l. Szwedzkiego SUV-a zbudowano na modułowej platformie SPA, którą wcześniej wykorzystano w modelach serii 90. Dzięki niej udało się obniżyć masę auta o ok. 90 kg.

Schodzące ze sceny XC60 kosztuje 141 200 zł (2.0 diesel 150 KM). Za nowe XC60 trzeba zapłacić 184 500 zł (2.0 diesel 190 KM) w wersji wyposażenia Momentum AWD. Volvo dopiero później wprowadzi do sprzedaży tańsze i słabsze wersje SUV-a.

Na koniec ciekawostka | Pojedynek małych SUV-ów

Audi Q2Audi Q2 fot. Audi

Jedną z najciekawszych premier w klasie premium było wprowadzenie do sprzedaży Audi Q2. Producent z Ingolstadt postanowił wyprzedzić konkurencję i zaproponował kierowcom coś czego jeszcze nie było - małego crossovera klasy premium. Audi Q2 mierzy niecałe 4,2 m długości. W ofercie Mercedesa, BMW czy Lexusa nie znajdziemy tak małego auta. W Polsce przy Q2 wielu stawiało duży znak zapytania przez wygórowaną cenę - 98 900 zł w podstawie z litrowym silnikiem o mocy 116 KM. Okazuje się jednak, że mały SUV Niemców znalazł dla siebie niszę. W 2017 r. kupiło go już 470 Polaków.

Jedynym producentem klasy premium, który posiada w ofercie podobne auto jest, należące do BMW, Mini. Countryman radzi sobie na rynku gorzej od niemieckiego rywala. Na SUV-a Mini zdecydowało się dokładnie 400 osób. Cennik otwiera sporo wyższa kwota - 111 800 zł. Jednak pod maską najtańszego Countrymana pracuje większa jednostka 1.5 o mocy 136 KM.

MINI Countryman Cooper SMINI Countryman Cooper S Fot. MINI

Volvo XC60 to niekwestionowany król polskiej klasy premium. Czy nowa generacja jeszcze bardziej odskoczy Niemcom?