Punto to ciągle bardzo atrakcyjna propozycja w klasie aut miejskich - mimo że popularny Fiat nie jest najnowszą konstrukcją. Aktualny model sprzedawany jest od 1999 r., a pierwsza generacja zdobyła zaszczytny tytuł Samochodu Roku 1995.
Punto II kontynuuje tradycję sukcesów, a przy tym jest znacznie przestronniejsze od poprzednika, przyjemniej się prowadzi i zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa (co potwierdzają cztery gwiazdki w teście zderzeniowym EuroNCAP). Jednocześnie to na tyle oryginalne auto, że trudno je pomylić z innymi przedstawicielami segmentu B.
Punto kupisz w kilku odmianach wyposażenia - od niedrogiej i najuboższej Actual (29 900 zł za 3-drzwiową wersję z silnikiem 1.2 8V), przez Active, po boga- to wyposażone Sound, Class i Dynamic (40 590 zł za 5-drzwiową wersję 1.2 16V).
Oprócz podstawowej 60-konnej jednostki napędowej można kupić Punto z benzynowym motorem 1.2 16V (80 KM) i silnikami wysokoprężnymi 1.9 D (60 KM) i 1.9 JTD (85 KM). W drugiej połowie roku Fiat zapowiada wprowadzenie odświeżonej wersji Punto. Poza wyglądem zmieni się również oferta silników - dołączy nowy diesel 1.3 16V Multijet opracowany wspólnie przez Fiata i GM.
Postanowiliśmy sprawdzić, jak się spisuje jedna z atrakcyjniejszych odmian - Punto Sound z silnikiem o pojemności 1,2 l o mocy 60 KM.
Nazwa wskazuje, że po Punto Sound można się spodziewać ponadstandardowych wrażeń dźwiękowych. Auto wyposażone jest w zestaw Blaupunkta z odtwarzaczem płyt CD i wbudowanym w bagażniku głośnikiem niskotonowym. Jednak nie te elementy wyposażenia są najważniejsze. Bardziej cieszą sportowo wyprofilowane fotele (takie same, jakie montowano w modelach HGT i Sporting) oraz trójramienna kierownica lepiej ukształtowana niż w podstawowej wersji auta. Młodemu nabywcy brakować może szerszych opon i aluminiowych kół. Jeżeli tylko wystarczy pieniędzy, ten brak można łatwo uzupełnić, ponieważ zarówno oferta obręczy, jak i ogumienia jest bardzo bogata. Za lakier metaliczny trzeba dodatkowo zapłacić 1450 zł. Co ciekawe, na liście wyposażenia opcjonalnego znajdziesz również system nawigacji satelitarnej (6150 zł), co nie zdarza się często w samochodach tej klasy.
Bardzo przypadła mi do gustu skrzynia biegów z długimi przełożeniami. Fiat postawił na komfort i ekonomię - samochód z silnikiem o mocy 60 KM nawet z "krótką" skrzynią i tak nie byłby demonem szybkości, a rozwiązanie zastosowane w testowanej wersji Punto ma cenne zalety.
Po pierwsze, auto jest ekonomiczne, co widać zwłaszcza podczas podróży na dłuższej trasie. Jadąc płynnie, można zużyć nawet poniżej 5,5 l benzyny na 100 km. Po drugie, przy wyższych prędkościach na piątym biegu silnika prawie nie słychać. Nic dziwnego - przy 100 km/h obrotomierz wskazuje ok. 2 tys. obr/min, a przy 150 km/h - 4000 obr/min. Minusem skrzyni biegów o długich przełożeniach jest konieczność precyzyjnego dopasowywania biegów do warunków jazdy - kiedy wjeżdżasz pod górę, samochód o momencie obrotowym 102 Nm wyraźnie słabnie.
Możliwości układu jezdnego Punto są znacznie większe niż silnika. Popraw- nie zestrojone zawieszenie doskonale sprawdza się na krętych drogach. Jedynie poprzeczne nierówności (np. torowiska) wywołują nieprzyjemne drgania karoserii - wszystkie inne wyboje Punto tłumi wzorowo jak na samochód klasy B. Auto nie przechyla się zbyt mocno na zakrętach, a przełożenie i siła wspomagania układu kierowniczego są precyzyjnie dobrane.
Prowadząc Fiata Punto, łatwo wyczuć, co dzieje się z samochodem. Kierowca szybko się orientuje, kiedy auto zaczyna wpadać w poślizg, i może skutecznie zareagować dzięki bezpośrednio działającym układom kierowniczemu i hamul-cowemu. To sprawia, że prowadzący czuje się pewnie za kierownicą nawet podczas szybkiej jazdy w niesprzyjających warunkach.
Auto ma przestronne wnętrze - choć Punto nie jest najnowszą konstrukcją, to pod względem wielkości kabiny nie ustępuje najnowszym modelom konkurencji. Na pochwałę zasługuje ergonomia miejsca kierowcy. W wypadku małych samochodów właśnie w tej dziedzinie widać duży postęp. Jeszcze kilka lat temu wysokiej osobie trudno było wybrać wygodne ustawienie fotela. Obecnie, czego dobrym przykładem jest Punto, niewielkie auta pod tym względem nie odbiegają zasadniczo od samochodów wyższych klas. Dzięki temu kierowca, odbywając nawet kilkusetkilometrowe podróże, nie odczuwa tak dużego zmęczenia jak w starszych konstrukcjach tego segmentu.
Również pasażerowie powinni być zadowoleni. W kabinie Punto nawet na tylnej kanapie miejsca mają pod dostatkiem, szczególnie nad głowami. Oczywiście zakładając, że z tyłu podróżują tylko dwie osoby. Jeżeli chcesz zabrać na pokład w sumie pięć osób, w drugim rzędzie wygodnie usiądą tylko dzieci lub filigranowe autostopowiczki. Z kompletem pasażerów Fiatem Punto można komfortowo podróżować tylko na krótkich trasach.
W funkcjonalnie zaprojektowanym wnętrzu Punto razi szara kolorystyka i twarde tworzywo sztuczne, z którego wykonana została deska rozdzielcza. Marzyłby się tu wysokiej jakości miękki materiał, jaki zastosowano w nowszym Fiacie Stilo. Za to nic złego nie można powiedzieć o tapicerce - jest bardzo przyjemna w dotyku i dobrze wykonana.
W testach zderzeniowych Punto wypada dobrze - dzięki sztywnej karoserii, skutecznym strefom zgniotu i rozwiązaniom poprawiającym bezpieczeństwo (w przednich i tylnych fotelach zamontowano poprzeczki zapobiegające nurkowaniu pasażerów, wzmocniono oparcie tylnej kanapy, zastosowano zapobiegającą obrażeniom stóp kierowcy konstrukcję pedałów, które łamią się w trakcie wypadku).
Kupując Punto, zastanów się, za co chcesz zapłacić. Możesz wybrać tanią wersję podstawową, ale wówczas nie masz co liczyć na zbyt wiele dodatków. W standardowym wyposażeniu wersji Punto Sound jest tylko jedna poduszka powietrzna. Za airbag pasażera musisz dopłacić 1100 zł, za boczne poduszki - kolejne 1100 zł, a za układ przeciwpoślizgowy ABS z EBD - 2200 zł.
Fiat Punto Sound - adresowany do młodych nabywców - to bezpieczny i ekonomiczny samochód, którym możesz wygodnie jeździć po mieście, ale też bez obaw wybrać się w długą podróż. Podstawowa jednostka napędowa o mocy 60 KM, choć nie zachwyca dynamiką, nie jest uciążliwie słaba.
Jeśli planujesz kupno samochodu klasy Seicento, rozważ możliwość dołożenia kilku tysięcy złotych i zakup podstawowej wersji Punto. Zyskasz auto, które nie tylko dużo lepiej się prowadzi, ale też jest bezpieczniejsze i wygodniejsze, a niemal tak samo ekonomiczne.