Trzycylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra, oferowany przez koncern BMW, jest ciągle rozwijany. Prototypowa wersja wyposażona w nowatorski system wtrysku wody osiąga moc 218 KM. Jak to osiągnięto?
Zasada działania jest prosta. Do kolektora ssącego wtryskiwana jest woda, poprzez specjalny rozpylacz, która mieszając się z powietrzem wtłaczanym przez turbinę wyparowuje, obniżając jednocześnie temperaturę zasysanego powietrza, a co za tym idzie także samego silnika. To zwiększa wydajność jednostki napędowej i podnosi jej osiągi o ok. 10%.
Obniżenie temperatury powietrza doładowującego umożliwiło zwiększenie stopnia sprężania z 9,5:1 do 11:1, co w silnikach doładowanych jest rzadko spotykane.
Zaprezentowany wcześniej silnik BMW M4 Moto GP z niemal identycznym rozwiązaniem miał 5-litrowy zbiornik wody umieszczonego pod podłogą bagażnika. W BMW serii 1 z trzycylindrową jednostką nie ma zbiornika, a kierowca nie musi pamiętać o jej uzupełnianiu. System pozyskuje H2O z układu klimatyzacji. Z punktu widzenia właściciela pojazdu, system jest bezobsługowy.
ZOBACZ TAKŻE:
Alpina - 50 lat | Pół wieku sportu i ekskluzywności
Partner - materiał
zobacz wybrane produkty