Fiat Panda II-generacji zadebiutował w 2003 roku i od tamtej pory produkowany jest wyłącznie w polskiej fabryce Fiata w Tychach. Na początku tego roku Fiat wypuścił na rynek trzecią generację Pandy, której produkcja odbywa się we Włoszech. Tym samym "polska" Panda stała się modelem Classic. Ale przyszłość jest już przesądzona. Z końcem roku Fiat zakończy je produkcję pozostawiając w ofercie jedynie najnowszą, trzecią generację.
Od początku 2013 r. zmieniają się przepisy homologacyjne, których Panda Classic nie spełnia. Konieczne zmiany konstrukcyjne w Pandzie Classic - pod kątem spełnienia nowych przepisów homologacyjnych, umożliwiających sprzedaż na rynkach - wymagałoby wielomilionowych nakładów inwestycyjnych. Spółka zdecydowała w tej sytuacji o zakończeniu jej produkcji z końcem b.r. - Fiat Auto Poland (FAP)
FAP powołuje się na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009 z 14 stycznia 2009 r. dotyczącą "homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do ochrony pieszych i innych niechronionych użytkowników dróg". Jest tam mowa m.in. o układach ABS i innych elementach bezpieczeństwa czynnego. Jak dowiedzieliśmy się w Instytucie Transportu Drogowego (ITS), zajmującego się homologowaniem samochodów i ich podzespołów, rozporządzenie zmusza Fiata do zmian konstrukcyjnych w układzie ABS i przeprowadzenia homologacji samego układu, ale nie całego samochodu. Jednak bez tych zmian dalsza sprzedaż jest niemożliwa.
Od przyszłego roku zmieniają się przepisy homologacyjne odnośnie układów hamulcowych. Niespełnienie tych przepisów powoduje utratę homologacji na cały pojazd, a zatem takie auto (Fiat Panda Classic) nie może być sprzedawane - powiedział Mikołaj Krupiński, Rzecznik Prasowy ITS
Tym samym Fiat odcina się od spekulacji, że produkcja Pandy Classic "zabija" sprzedaż Pandy III. Ale w Polsce wyniki za ten rok są następujące:
Panda Classic - 2 563 szt. Nowa Panda - 1 181 szt.
Polski rynek nie jest jednak ani największy, ani najważniejszy. Z 2,15 mln wyprodukowanych w Tychach Pand na eksport trafiło 2,03 mln, co oznacza, że przez dziewięć lat produkcji kupiliśmy jedynie 120 tys. sztuk małego Fiata.
W Tychach nadal produkowane są inne modele: Fiat 500, Lancia Ypsilon i Ford Ka. Czy do Polski trafi produkcja kolejnego modelu, który "zastąpi" wolne moce produkcyjne zwolnione z końcem tego roku, nadal nie wiadomo.
ZOBACZ TAKŻE: