Cennik trzeciej generacji Skody Fabii startował od kwoty wynoszącej równe 49 tys. zł. Dziś o takiej sumie kierowcy mogą jednak zapomnieć. W salonach pojawiła się generacja czwarta. I żeby stać się jej właścicielem, trzeba wydać co najmniej 68 600 zł. W tym punkcie mam dla kierowcy jedną złą i dwie dobre informacje.
Zła jest taka, że bazowa Fabia jest napędzana 3-cylindrowym, wolnossącym silnikiem 1.0 MPi. Ten ma zaledwie 80 koni mocy i rozpędza hatchbacka do pierwszej setki w 15,5 sekundy... Z drugiej strony motor wtryskuje paliwo do cylindrów pośrednio. W efekcie już w salonie kupujący może zdecydować się na instalację LPG Landi Renzo. Wymaga ona dopłaty, ale w zamian sprawia, że Skoda zaczyna jeździć za grosze. I to pierwsza z dobrych wiadomości. Jaka jest druga? Otóż bazowa Fabia nie ma takiego bazowego wyposażenia.
Skoda Fabia Active bez żadnej dopłaty otrzymuje asystenta pasa ruchu, system wspomagania ruszania na wzniesieniu, klimatyzację, radio z 4. głośnikami i bluetooth, bazowe reflektory LED-owe, radio DAB+, czujnik zmierzchu czy podgrzewane lusterka boczne.
80 koni to za mało? Kupujący może zatem skonfigurować Fabię z silnikiem 1.0 TSI 95 KM. Z uwagi na bezpośredni wtrysk, salon marki nie zaoferuje do niego instalacji LPG. Kierowcę będą jednak cieszyć optymalne osiągi. 175 Nm momentu obrotowego sprawia, że ten wariant motoru rozpędza hatchbacka do 100 km/h w 10,6 sekundy. Dodatkowo producent "wycenia" jego średnie spalanie na 5 do 5,6 litra. Cena? W tym przypadku kupujący musi zdecydować się co najmniej na wersję Ambition. Ta kosztuje 75 700 zł.
Pakiet Ambition dopisuje do listy wyposażenia Fabii m.in. tempomat, tylne czujniki parkowania, radio z 8-calowym ekranem dotykowym i 6. głośnikami czy nawet... parasolkę w drzwiach kierowcy!
Na gamę modelową fabrycznie nowej Skody segmentu B składa się także dobrze wyposażona wersja Style czy pięknie wyglądająca Monte Carlo. I obydwie są dostępne w pełnej palecie silnikowej. Jeżeli chodzi o zestaw jednostek napędowych, w ofercie dostępny jest także motor 1.0 TSI o mocy 110 koni mechanicznych oraz 1.5 TSI o mocy 150 koni mechanicznych. Pierwszy może zostać opcjonalnie wyposażony w 7-biegową przekładnię DSG. Drugi ma ją w standardzie. Podsumowując gamę Fabii, warto wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Podczas konstruowania czwartej generacji modelu, Czesi wykasowali ze sprzedaży lubiany przez kierowców wariant kombi. Nie jest już oferowany.
Skoda Fabia z bazową ceną na poziomie 68 600 zł, plasuje się w dolnej części przedziału cenowego w segmencie B. Od jakich kwot startują cenniki konkurentów? A więc: