Powoli do przodu? Nie. Można szybciej. Tak przynajmniej przekonuje Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego. Podczas rozmowy z dziennikarzami radia Wrocław przyznał, że jest szansa na przyspieszenie budowy odcinka S8 między Bardem a Kłodzkiem. Dodał, że projekt opóźniał się ze względu na konieczność odłączenia budowy drogi ekspresowej od obwodnicy Złotego Stoku (stosowną decyzję podjęto w 2021 r.). Ta wymaga ponownej analizy.
Marszałek wspomniał, że istniejące studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (opracowano je kilka lat temu) można zaktualizować, zamiast przygotowywać od nowa. W grę wchodzi wariant odcinka drogi ekspresowej S8 z forsowanym przez mieszkańców tunelem w okolicy Kłodzka. Choć tunel to podwyższone koszty inwestycji to trudno przecenić argument o zaniechaniu wyburzeń lokalnych domów oraz miejscowej infrastruktury drogowej.
Wedle prognoz budowę drogi ekspresowej S8 Bardo – Kłodzko można przyspieszyć nawet o dwa lata. Pierwotnie planowano ukończenie całej S8 pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem (87 km długości) w 2033 r. (poszczególne odcinki będą udostępniane do ruchu od 2028 r.).
Obecnie w realizacji znajdują się trzy odcinki S8 na południu Polski. Dla pierwszych trzech rozpoczęto postępowanie administracyjne w sprawie decyzji ZRID.