• Link został skopiowany

Ostatni odcinek kluczowej drogi ekspresowej dostaniemy aż dwa lata szybciej? To możliwe

Na drogę ekspresową S8 jeszcze długo poczekamy. Zgodnie z przyjętym planem poszczególne odcinki w kierunku granicy z Czechami będą sukcesywnie oddawane do ruchu w latach 2028-2033. Marszałek województwa dolnośląskiego przekonuje, że budowę trasy można znacząco przyspieszyć.
Droga S8 i DK8
GDDKiA

Powoli do przodu? Nie. Można szybciej. Tak przynajmniej przekonuje Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego. Podczas rozmowy z dziennikarzami radia Wrocław przyznał, że jest szansa na przyspieszenie budowy odcinka S8 między Bardem a Kłodzkiem. Dodał, że projekt opóźniał się ze względu na konieczność odłączenia budowy drogi ekspresowej od obwodnicy Złotego Stoku (stosowną decyzję podjęto w 2021 r.). Ta wymaga ponownej analizy.

Zobacz wideo The Best of Moto 2024

STEŚ do aktualizacji

Marszałek wspomniał, że istniejące studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (opracowano je kilka lat temu) można zaktualizować, zamiast przygotowywać od nowa. W grę wchodzi wariant odcinka drogi ekspresowej S8 z forsowanym przez mieszkańców tunelem w okolicy Kłodzka. Choć tunel to podwyższone koszty inwestycji to trudno przecenić argument o zaniechaniu wyburzeń lokalnych domów oraz miejscowej infrastruktury drogowej.

Wedle prognoz budowę drogi ekspresowej S8 Bardo – Kłodzko można przyspieszyć nawet o dwa lata. Pierwotnie planowano ukończenie całej S8 pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem (87 km długości) w 2033 r. (poszczególne odcinki będą udostępniane do ruchu od 2028 r.).

Budowa drogi ekspresowej S8
Budowa drogi ekspresowej S8 GDDKiA

Obecnie w realizacji znajdują się trzy odcinki S8 na południu Polski. Dla pierwszych trzech rozpoczęto postępowanie administracyjne w sprawie decyzji ZRID.

Nowe odcinki S8 na południu Polski. Długość, wykonawca i kwota kontraktu

  • Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe. 7,5 km. Wykonawca: Strabag (kontrakt o wartości 309 mln zł)
  • Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski. 13,8 km. Wykonawca: PORR (ponad 401 mln zł)
  • Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód.11,2 km.  Budimex (355,6 mln zł)
  • Ząbkowice Śląskie – Bardo. 14 km. Kobylarnia i Mirbud (378 mln zł)
Więcej o: