Szybciej i łatwiej w góry czy na narty oraz do Czech. Nowy odcinek drogi ekspresowej S8 do realizacji

Drogowcy zakończyli postępowanie przetargowe na ostatni z sześciu odcinków nowej drogi ekspresowej S8, który połączy Kłodzko i Wrocław. Poznaliśmy już potencjalnego wykonawcę wyczekiwanej drogi, którą łatwiej dojedziemy do kurortów narciarskich i popularnych miejscowości turystycznych w Sudetach.

To niemal jak rzut na taśmę. GDDKiA jeszcze w 2023 r. zdążyła z ogłoszeniem przetargu na nowy odcinek drogi ekspresowej S8 Łagiewniki – Niemcza. Postępowanie wszczęto 29 grudnia 2023 r. Zapewne mało kto spodziewał się takiego odzewu. Potencjalni wykonawcy złożyli ponad 1100 pytań, by przygotować odpowiednie oferty.

Zobacz wideo Kierowca pędził blisko 200 km/h drogą ekspresową S8

Na otwarcie ofert nie trzeba było długo czekać. GDDKiA zajęło się nimi pod koniec marca 2024 r. Na wyłonienie zwycięzcy trzeba było dłużej poczekać. Dopiero pod koniec sierpnia 2024 r. ogłoszono triumfatora. Jako najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez firmę Polbud Pomorze. Wykonawca zainkasuje ok. 332 mln. zł za wybudowanie nowej drogi.

Droga ekspresowa S8 na południu Polski
Droga ekspresowa S8 na południu Polski GDDKiA

Nowa droga ekspresowa S8 po zachodniej stronie DK8

Odcinek drogi ekspresowej S8 Łagiewniki – Niemcza zostanie poprowadzony po zachodniej stronie obecnej drogi krajowej DK8 na terenie gmin Łagiewniki i Niemcza. Wedle planów budowniczy wykorzystają tylko niewielki przebieg istniejącej trasy. Do wykonania jest aż 25 obiektów inżynierskich. Na liście wskazano 6 obiektów nad ciągiem głównym drogi ekspresowej, 8 obiektów w ciągu trasy oraz 11 przepustów. Łącznie do przygotowania jest ponad 9 km drogi dwujezdniowej z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Przewidziano również pasy awaryjne.

Na rozpoczęcie prac budowlanych jeszcze poczekamy. GDDKiA poinformowała, że umowę na realizację inwestycji podpisze z wykonawcą pod koniec roku (czwarty kwartał 2024 r.).  Drogowcy zastrzegli, że termin zostanie dotrzymany, o ile nie będzie żadnych uwag co do rozstrzygnięcia przetargu.

Aż sześć postępowań na sześć odcinków drogi ekspresowej S8

Przetarg na nowy odcinek S8 na południu Polski to ostatnie z sześciu postępowań, jakie prowadzono. Planowaną drogę ekspresową S8 Wrocław – Kłodzko (87 km długości) podzielono na sześć odcinków. Znamienne, że nie wszystkie będą dwupasmowe. Pomiędzy Kobierzycami a Łagiewnikami przewidziano rezerwę na trzeci pas ruchu.

Na wygodną drogę w kierunku Kłodzka poczekamy przynajmniej kilka lat (zależnie od odcinka drogowcy deklarują okres 2028 - 2033 r.). W czerwcu 2024 r. podpisano umowę z konsorcjum Kobylarnia i Mirbud na budowę 14 km odcinka Ząbkowice Śląskie – Bardo (koszt to ponad 378 mln zł). W sierpniu 2024 r. wybrano zaś wykonawcę połączenia Niemcza – Ząbkowice Śląskie (droga o długości niemal 8 km powstanie za niemal 306 mln zł). Obecnie trwają prace projektowe na trzech odcinkach między Kobierzycami a Łagiewnikami (łącznie 32,5 km długości). Wybudują je Strabag Infrastruktura Południe (koszt 309,8 mln zł), PORR (401,1 mln zł) i Budimex (355,6 mln zł). Wnioski o decyzję na realizację inwestycji drogowej będą składane jeszcze w tym roku.

A co dalej z S8 w kierunku granicy z Czechami? GDDKiA dopiero prowadzi prace nad dalszym przebiegiem drogi w kierunku Boboszowa oraz do połączenia z przejściem granicznym. 

Więcej o: