Drogowcy prowadzą prace na dwóch odcinkach obwodnicy Poręby i Zawiercia (woj. śląskie) w ciągu DK78. Nowa dwujezdniowa droga powstająca w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych wraz z inwestycjami prowadzonymi w ramach Programu budowy 100 obwodnic, ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca oraz pozwoli na lepsze skomunikowanie regionu.
Trasa omijająca Porębę i Zawiercie, która od wschodu połączy się z funkcjonującą już obwodnicą Siewierza, a zakończy w zawierciańskiej dzielnicy Kromołów, ma zostać udostępniona do użytku kierowców już wiosną. Po drodze kierowcy będą mogli skorzystać z dwóch węzłów drogowych: Kuźnica na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 796 i Kromołów na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 796. Zaawansowanie robót na tym odcinku osiągnęło poziom bliski 90 procent. Drogowcy muszą jeszcze przeprowadzić próby obciążeniowe obiektów i uzyskiwanie pozwoleń na ich użytkowanie.
Realizacja obwodnicy Poręby i Zawiercia podzielona została na dwa odcinki. Pierwszy, który jest niemal ukończony liczy 16,6 km długości i będzie kosztować ponad 414 mln zł. Drugi 7,5-kilometrowy odcinek za ponad 234 mln zł (od Kromołowa do Żerkowic) ma być gotowy wiosną 2028 r. Wykonawca już przygotowuje się do prowadzenia robót na tym odcinku.
Obwodnica Poręby i Zawiercia o długości ponad 24 km, jest pierwszym elementem nowego przebiegu DK78 między Siewierzem a Szczekocinami, który obejmuje blisko 50 km. GDDKiA podaje, że nowa DK78 przyczyni się do odciążenia istniejącego układu komunikacyjnego na obszarze obejmującym północno-wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości S11.