REKLAMA
Advertisement

Słynny "Europa Bridge" zostanie zburzony. Budowa nowego potrwa aż cztery lata

Austriacy mają bardzo odważny pomysł. Postanowili zburzyć "Europa Bridge", czyli główną przeprawę na trasie między Niemcami a Włochami. Najpierw jednak zaczęli ją remontować. Pozornie to wszystko nie ma sensu, ale w tym szaleństwie jest metoda.

Autostrada A13 w Austrii jest jednym z kluczowych szlaków tranzytowych. Prowadzi przez Alpy, a konkretnie przełęcz Brenner, a do tego łączy Włochy z Niemcami. Z uwagi na ukształtowanie terenu nie da się jej wygodnie ominąć innymi drogami. Żeby zdać sobie z tego sprawę, wystarczy spojrzeć na mapę tego regionu Europy. Mimo to Austriacy mają plan remontu głównego mostu na trasie, brzmi on naprawdę ciekawie.

Zobacz wideo Pościg za kierowcą. Przejechał po nodze policjanta

Most Lueg w Austrii: zrobią remont starego, aby go potem zburzyć

Generalny pomysł jest taki. Na początku dyrekcja drogowa Austrii chce wyremontować most Lueg, który jest nazywany też "Europa Bridge". Niedługo po remoncie przeprawa zostanie zburzona. Bo w tym samym miejscu powstanie nowa. Dziwne? Być może, choć warto w tym przypadku bliżej przyjrzeć się znaczeniu słowa "niedługo".

Remont "Europa Bridge" już ruszył. To oznacza utrudnienia w ruchu

Most Lueg na Przełęczy Brenner w Tyrolu w Austrii został oddany do użytkowania w 1963 r. Przeprawa o długości 815 metrów, rozpościerająca się nawet 190 metrów nad korytem rzeki Sill, od miesięcy prosiła się o modernizację. Prace remontowe rozpoczęły się dopiero 1 stycznia 2025 r. i potrwają dobrych kilka lat. Oznaczają poważne utrudnienia w ruchu. Szczególnie że przez A13 w Alpach przejeżdża nawet kilka milionów pojazdów rocznie. Na czas remontu drogowcy:

  • umożliwią przejazd tylko na jednym pasie w każdym kierunku, aby odciążyć konstrukcję mostu;
  • krótkoterminowo, a więc na około 170 dni w roku, uruchomią tymczasowe pasy zewnętrzne. Te nie będą jednak dostępne dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony;
  • w jezdni zamontują wagi, które sprawdzą masę pojazdu i skontrolują czy jedzie on właściwym pasem ruchu;
  • zamontują urządzenia do kontrolowania prędkości ruchu
  • zastosuję też kamery, które pozwolą operatorowi w czasie rzeczywistym kontrolować sytuację na przeprawie.

Budowa nowego mostu Lueg ruszy dopiero w 2040 r.

Remont mostu na A13 to jednak rozwiązanie wyłącznie tymczasowe, bo ostatecznie zostanie ona i tak zburzona. Modernizacja potrzebna jest jednak po to, aby nie wywołać paraliżu komunikacyjnego. Docelowo operator autostrady ma w planach przebudowę całej trasy. Realizację tego przedsięwzięcia przewidziano na lata 2029-2047, przy czym budowa nowego "Europa Bridge" powinna wystartować w 2040 r. Ponoć przeprawa zostanie postawiona w ciągu czterech lat i ma kosztować ok. 300 mln euro.

W tej perspektywie remont mostu, który i tak ma być wyburzony, nie wydaje się takim głupim pomysłem. Po pierwsze jesty to konieczne ze względów bezpieczeństwa (Lueg jest mocno wyeksploatowany). Po drugie, do budowy nowej przeprawy nadal pozostało 15 lat. Stary Most Europejski na austriackiej A13 musi jakoś wytrzymać te półtorej dekady.

Więcej o: