Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) w ciągu drogi ekspresowej S6 będzie liczyć blisko 50 km. Kluczowym elementem trasy będzie dwururowy tunel o długości 5 km, który powstanie w rejonie Polic. Będzie to największy tunel drogowy w Polsce, drążony maszyną TBM o średnicy 15 metrów. Po zakończeniu inwestycji nowa droga połączy zachodnie i północne krańce Szczecina, znacząco usprawniając komunikację w regionie.
Budowa ZOS została podzielona na trzy odcinki:
Dwururowy tunel pod Odrą stanie się technologicznym wyzwaniem. Aby zrealizować ten projekt, konieczne było przeprowadzenie ponad 63 km wierceń i 22 km sondowań na głębokości od 3 do 90 m. Tunel umożliwi skrócenie trasy z Polic do węzła Goleniów Północ z 58 do 23 km, co znacząco usprawni transport w regionie i odciąży centrum Szczecina.
Zakończenie prac na odcinkach Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police planowane jest na 2028 rok. Najbardziej wymagający fragment z tunelem pod Odrą ma być gotowy w 2032 roku.
Nowa droga odciąży istniejące trasy A6, S3 i S6, szczególnie w okresach wzmożonego ruchu, oraz poprawi dostępność komunikacyjną Polic i Szczecina. Dzięki inwestycji czas przejazdu między kluczowymi punktami aglomeracji zostanie skrócony kilkukrotnie.
Przetarg na realizację tej spektakularnej inwestycji właśnie ruszył, a po zakończeniu procedur wyłoniony wykonawca stanie przed zadaniem stworzenia jednej z najbardziej zaawansowanych tras w Polsce. Szczeciński ring drogowy nabiera coraz bardziej realnych kształtów.